Radio Kolor i MUZO.FM to pierwsze dwie stacje, które pojawiły się w nadawanym w Warszawie na kanale 10A multipleksie spółki BCAST. Jednocześnie zmieniła się nazwa MUX-a – z „DAB+ Polska” na „DABCAST WaWa” – oraz zwiększył się jego zasięg. Nadal jednak sygnał jest wyraźnie słabszy niż w przypadku multipleksu Polskiego Radia nadawanego z Pałacu Kultury i Nauki. Sktukuje to m.in. brakiem odbioru w pomieszczeniach, które nie mają okien w kierunku centrum. Zmian dokonano w nocy z 23 na 24 sierpnia br.
Zarówno Radio Kolor, jak i MUZO.FM, nadawane są z bitrate 144 kbps. Pierwsza z tych stacji stała się bezpośrednim następcą testowego Radia 5 – przypisany ma ServiceID 3000. Jeśli zatem ktoś zdążył zaprogramować tamtą stację, to po jej wyborze usłyszy „Barwne granie”. MUZO.FM natomiast emitowane jest z ServiceID 3001. Obie stacje nadają statyczne DLS oraz SLS z logo stacji – w przypadku MUZO.FM o standardowej rozdzielczości 320x240, w przypadku Radia Kolor 182x240. Według zapowiedzi wygłoszonej w maju br. podczas konferencji „Perspektywy rozwoju radiofonii lokalnej i regionalnej DAB+”, emisją w multipleksie DABCAST zainteresowane jest również RadioJazz.fm.
--
[24.08.2018]
W piątek 24 sierpnia w godzinach porannych nadajnik został wyłączony.
W godzinach popołudniowych w multipleksie obecne było dodatkowo Radio Maryja. Aktualny bitrate wszystkich programów to 128 kbps.
Comments
Te 144 kbs to jest brutto zapewne.. Jak co najmniej 128 kbs to będzie dobrze brzmiało.
Wyczuwam tu rączki Roberta Bergera....
Pozdrawiam Robercie.
Netto było około 130... Ale brzmiało znacznie gorzej niż np. Radio Dzieciom z 72 kbps SBR.
KRRiT przyznała koncesję na nadawanie w Wielkopolsce tj.Otorowo, Chrustowo, Lednogora, Nienawiszcz, Siedlisko, - p.Leszek Kozioł (szef ESKI) pokonał K2 Win z Bolechowo i Multimedia.
Wszystkie trzy stacje mają teraz 128kbps na audio, odczuwalnie szybciej przesyłane grafiki niż na multipleksie PR, na Mokotowie (Odyńca) SNR 24 dB przy 28 dB dla multipleksu PR
Gwoli sprostowania:
Wszystkie trzy stacje nadają z przepływnością 128kbps brutto a 115,8kbps netto.Na audio idzie średnio ok 96kbps (wahania od 90 do 115) a reszta na PAD.
Pozdrawiam wszystkich słuchaczy i przepraszam za wprowadzenie w błąd
Irek Jeśli wg. Ciebie 128kbps AAC+ Brzmi dobrze, to pozostaje tylko współczuć.
ile tam jest mocy, z 50w? bo klocek to to nie jest
Wielokrotnie pisałem na różnych forach, ze stosowanie AAC+ powinno być w Polsce zakazane.
Nie słuchałem tego MUX-a, U mnie na wsi tego nie odbieram. Czy emisja idzie w AAC prostym czy z plusem?
Posluchalem i porownalem z FM, no niestety bardzo słaba stereofonia i plaski dźwięk, radzę BCAST używać joint stereo przy tak słabych bitach
Na Żoliborzu odbiór bardzo dobry. Ludzie, DAB dopiero raczkuje, ale tylko się cieszyć że prywatni nadawcy w to wchodzą. I to mali gracze na rynku a nie takie badziewie jak RMF czy Zet. Nie brońcie się jak dzieci przed nieznanym i dajcie szansę na rozwój bo to i tak nieuniknione.
My się bronimy przed złą jakością dźwięku, a taka nam ciągle zagraża.
Dobre! :) Technologia z 1985 roku "dopiero raczkuje".
Słuchałem trochę tego i niestety jakość dźwięku jest według mnie fatalna. Podobnie jak w MUXie lokalnym we Wrocławiu. Jeśli to ma być przyszłość radiofonii to ja wysiadam. Mam nadzieję, że dopracują nadawanie żeby było znośnie.
Bo DAB+ nie ma sensu wg mnie - jeśli stream cyfrowy ma przepływność 128 kb/s to można go słuchać korzystając z EDGE przez komórkę nie mówiąc już o HSPA+ czy LTE - po co te nadajniki koncesje i cała otoczka jak można wrzucić dobrej jakości stream w internet i zrobić aplikację mobilną do słuchania (coś jak RMF ON czy ESKA GO) - można słuchać na całym świecie. DAB+ ma 2 poważne wady - poza kosztami nadawania (koncesje nadajniki itp) aby odbierać to nowe radio trzeba kupić odpowiedni odbiornik - słuchanie radia w samochodzie bez odpowiedniego radia odpada. Tymczasem stream w internecie można słuchać na dowolnym smartfonie (który i tak większość ludzi ma). O ile DVB-T miało jakiś większy sens (oglądanie tv na ekranie komórki nie jest przyjemne a wymagana przepływność dla dobrego streamu to 8-10 Mbit/s w HD o tyle radio cyfrowe w dobie wszechobecnego internetu mobilnego sensu nie ma a naprawde dobrej jakości stream radiowy zajmuje 256 kb/s
DAB+ już od dawna jest u nas i nie ma sensu rozprawiać w kółko o tym, miłośnik audycji radiowych, duktów troposferycznych czy krótkofalowiec, powinien mieć już takie radio odbierające DAB, DAB+ i UKF i słuchać sobie codziennie, może tylko w kuchni jak bardzo nienawidzi sygnału cyfrowego na przykład z powodu AAC+, ale powinien jak jest prawdziwym radiopolskakiem.
W Łomiankach można słuchać nowych stacji radia komercyjnego w DAB+, choć sygnał jest słabszy niż stacji Polskiego Radia, za to dźwięk wydobywający się z głośników wg. mnie znacznie lepszy i przyjemniejszy niż te same stacje brzmiące dzięki sygnałowi analogowemu i nie jest to tylko autosugestia. Gratulacje! Czekam na więcej!
@Guglielmo Kielecki no właśnie radio cyfrowe zabija ten urok dalekich odbiorów na FM można słuchać zrozumiałego programu na granicy zasięgu z szumem a w radiu cyfrowym się nie da :-( niedawno testowałem u siebie w domu (65 km od słabego nadajnika DAB+ Lublin) to wygląda tak że albo gra idealnie albo nie gra wcale w zależności od ustawienia anteny.... - zero uroku cyfrowy 0 1 odbiór
Radio DAB+ ma ogromny potencjał w Polsce, ponieważ Polacy bardzo lubią słuchać radia i wystarczy tylko sprawdzić badania KRRiT, aby spostrzec się, że mimo istnienia streamingu LTE odsetek ludzi słuchających radia linearnego nawet lekko wzrósł. Jeśli do smartfonów producenci wprowadzą tunery DAB+ to uuu, może się zadziać. Radia samochodowe z DAB+ są dziś dostępne w rozsądnych już cenach. Dlatego ogromnie kibicuję BCASTowi, ponieważ to co oni chcą wdrożyć może spopularyzować regionalnych nadawców DAB, a więc w praktyce sprawić, że większość Polaków w dużych aglomeracjach będzie miała bardzo bogatą ofertę programową DAB+ Dźwięk oczywiście powinien być w dobrym bitrate, przy 128 i niższym koniecznie trzeba używać Joint Stereo i VBR. Ci którzy zachwalają nominalne 128 w porównaniu do FM (nie obrażając nikogo) mają albo kiepski sprzęt audio albo nie są melomanami/audiofilami, bo to po prostu różnicę słychać tak uderzająco jak porównanie mono ze stereo, degradacja dźwięku jest znaczna
Jak AAC to tylko bez plusa (przynajmniej dla bitrate powyżej 90 kbps netto).
Jest w tym jednak drobny szkopuł; mianowicie koder koderowi nie równy, a implementacja implementacji jeszcze mniej równa.
W przypadku samego AAC (LC) pod hasłem "Joint stereo" kryją się dwie techniki (intensity stereo oraz processing typu mid-side czyli w uproszczeniu zapisanie centrum jako jeden, brzegów jako drugi kanał audio).
Mając tę podstawową wiedzę dodajmy do tego fakty że:
1. AAC zezwala na podejmowanie decyzji o tym, którą z trzech technik (MS, IS, czy klasyczne L/R bez kombinacji) należy uruchomić nie tylko na bazie ramki (1024 sample) a niejednokrotnie na bazie konkretnego pasma (subband) z dokładnością do kilkudziesięciu Hz.
Oczywiście, wziąwszy pod uwagę charakterystykę ludzkiego słuchu, enkoder może powziąć jakieś założenia i zgrupować nieco podobne pasma, ale są one jedynie założeniami, sytuacją prawdopodobną.
2. Jeśli to możliwe, należałoby znaleźć kompromisową częstotliwość odcięcia filtra LowPass'a
(przyjęło się, że dla 128 k jest to około 15 kHz).
Dlaczego by nie spróbować nieco więcej, kosztem stereo, albo na odwrót, mniej, a wiernie.
3. ilość używanego PNS (wypełniania brakujących części spektrum szumem) również ma znaczenie.
4. Przede wszystkim jednak, i tu chyba dochodzimy do sedna sprawy, gdy korzystamy z gotowych rozwiązań często nawet będąc inżynierem i mając profesjonalny sprzęt nie ma dostatecznej kontroli nad tymi opcjami.
p.s.: żeby coś ruszać najpierw trzeba to świadomie słyszeć.
Zasięg ładny! Ursynów, Kabaty, Powsin, Konstancin-Jeziorna a nawet Słomczyn tuż z Konstancinem. Dalej nie jechałem. Nie wiem czy w tą stronę nie jest stabilniej niż z Polskim Radiem. Przycinki zdarzyły w Konstancinie na rondzie przy urzędzie gminy ale to zapewne wina ukształtowania terenu. Za lasem Kabackim skarpa schodzi w dół i jest tutaj akurat przysłonięcie. Radio Kolor gra lepiej niż w analogu. Pozostałe dwie chyba też ale nie słuchałem ich za długo.
Dajcie wszedzie juz komercyjny DAB +,a nie tylko w Wawie
W internecie dzisiaj znalazłem taką wiadomość: "Szwajcaria chce zakończyć, jako drugi kraj na świecie po Norwegii, także analogową dystrybucję stacji radiowych. Początek faktycznej fazy wyłączenia jest planowany na 2019 rok. Natomiast koniec analogowego radia w Szwajcarii powinien nastąpić w latach 2020-2024"
To teraz ruina radia w Szwajcarii? Grunt, że banki sie trzymajo!
Koledzy łapiący na granicach zasięgu zwracają uwagę, że w nocy (kiedy jest lepsza propagacja) nie odbiera, a w dzień odbiera.
Hi, hi!
Pewnie wachlują mocą (suma na dobowym liczniku mocy zgadza się)
Widzisz kolego "Kurdupel" bo niestety nie ma już Babic, anteny do DAB+ powinny być tak wysoko jak w Babicach.
Brawo za odwagę, brawo za DAB+, pionierzy zwyciężą!
Śmieszą mnie tzw audio file, którzy bronią FM a wysmiewaja DAB. Przecież ani jedno ani drugie nie jest dla audio fila!
Posting comments after three months has been disabled.