
Już niemal miesiąc minął od tegorocznego, jubileuszowego Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu. W połowie czerwca zakończyła się już także uruchomiona z tej okazji przez Radio Opole emisja okolicznościowa. Ale – dzięki przygotowanej we współpracy z tą rozgłośnią wystawie – w Muzeum Polskiej Piosenki jeszcze do końca wakacji można się cofnąć w czasie… Nie tylko o miesiąc, ale też o rok, dwa… a nawet sześćdziesiąt lat. Jeszcze przez dwa miesiące w ramach wystawy stałej funkcjonować będzie kącik pod nazwą Festiwalowe Radio Opole. W kilku gablotach prezentowane jest m.in. magnetofon służący przed laty opolskiej rozgłośni do rejestracji koncertów – słynna Nagra w wersji IV-S – pochodzący z lat siedemdziesiątych mikrofon Neumann, a także np. taśmy z nagraniami czy protokół z posiedzenia jury z roku 1964. Współpracę Radia z Festiwalem dokumentuje też aerofon wolny, instrument wykorzystywany przez Zespół Rozrywkowy Radia Opole podczas akompaniowania wykonawcom w czasie kolejnych odsłon imprezy, ale nie tylko… Relacja ta została szczegółowo opisana na tablicy przy gablotach. Wspomniano też o sprzęcie, który opolska rozgłośnia pozyskała dzięki istnieniu Festiwalu, który posłużył później do rejestracji płyt zespołu SBB, grupy Johna Portera czy duetu Andrzej i Eliza.
Wystawę można oglądać w siedzibie Muzeum Polskiej Piosenki w budynku Amfiteatru przy ulicy Piastowskiej 14a (wejście od Barlickiego). Placówka czynna jest od wtorku do niedzieli od godziny 10:00 do 18:00. Ostatnie wejście możliwe jest o 17:00. Z częścią tej wystawy można również zapoznać się online na stronie Radia Opole.
Przydatne informacje
Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu
ul. Piastowska 14b (Budynek Amfiteatru, wejście od ul. Barlickiego)
Godziny otwarcia: wtorek-niedziela – 10:00-18:00
Comments
Zaletą magnetofonów szpulowych, jak ta stereofoniczna "słynna Nagra w wersji IV-S" i tych znacznie tańszych, produkowanych w naszych Zakładach Radiowych im. Kasprzaka, była ta "piękna" prostota obsługi, to że można było włączyć tylko zasilanie, ustawić poziom sygnału i nagrywać wszystko z radioodbiornika, albo z gramofonu i z płyty winylowej, i to natychmiast, tylko w przypadku lampowych magnetofonów Kasprzaka, trzeba było trochę poczekać, aż rozgrzeją się lampy elektronowe w magnetofonie.