RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!

Sprawa standardu cyfrowej emisji programów radiowych w dalszym ciągu pozostaje otwarta. Po trwających blisko 10 lat testach systemu T-DAB oraz uruchomionych niedawno testach emisji programów radiowych wraz z telewizją w systemie DVB-T przyszła pora na koleną technologię - HD Radio (IBOC). Testy prowadzone są w Warszawie na częstotliwości 87,5 MHz. Nadajnik znajduje się w siedzibie Polskiego Radia przy Al. Niepodległości 77/85. Emisja nie ma jeszcze charakteru stałego.
HD Radio jest technologią o wiele nowszą niż DAB. Pierwsze stacje nadające w tym systemie pojawiły się kilka lat temu w USA. Jego podstawową zaletą jest fakt, że emisja nie jest prowadzona - jak w przypadku DAB-u - na częstotliwościach wykorzystywanych obecnie przez telewizję, a w górnym paśmie UKF. Do nadawanego tradycyjnego sygnału analogowego dołączany jest cyfrowy dodatek, w którym obok programu emitowanego analogowo mogą znaleźć się dwie dodatkowe stacje radiowe oraz informacje tekstowe.
W Warszawie rolę programu głównego - dostępnego analogowo i cyfrowo - pełni Jedynka, cyfrowo nadawana z jakością 64kbps AAC+ SBR. Kanałem dodatkowym jest Trójka (32kbps AAC+ SBR).
Podobne testy jak w Warszawie trwają również m.in. w Paryżu. Sprzęt do testów w Polskim Radiu dostarczyła firma RadioArts, polski przedstawiciel producenta - Broadcast Electronics Inc.

/pb,Polskie Radio/ /www.hdradio.pl/

Comments

Arek 16-06-2006 12:56

A z jakością 128kbps mozna nadawać?

MW Fan 16-06-2006 14:43

64 kbps lub 32 kbps AAC?!!! - no to chyba lekka przesada. Jak ktoś chce posłuchać,jak brzmi dźwięk z takim bitrate, może to sprawdzić kompresując dowolną piosenkę na swoim kompie właśnie przyjmując taką jakość lub znaleźć podobną stację w internecie. No gdyby to był format oog, to jeszcze 64 kbps ujdzie w tłoku, ale tak... no chyba 224 kbps, to powinno być minimum.

gosc 16-06-2006 17:04

no ale to sa testy - wiadomo ze Polskie Radio nie bedzie nadawac z takim bit rate

zawias 16-06-2006 20:35

Nie znam tego, nie rozumiem z tego nic, ale cieszę się, że Polska powoli przestaje być coraz bardziej zaviasovym krajem :laughing:

Radio Freq 17-06-2006 06:35

Ale jak to odebrać?

Blekitny 17-06-2006 11:33

MW Fan, jakość aac+ powyżej 64 kbps nie wzrasta, więc wszystko co można wydusić z tego formatu jest już przy 64 kbps. Niestety, brzmi to jak słuchanie głośnika piezoelektrycznego i również zgadzam się z Tobą, że przy 64 kbps ogg jest duużo lepszy. Można podrasować brzmienie aac+ processingiem i podobno efekt jest zadawalający, ale ja osobiście nie słyszałem.

vari 18-06-2006 14:02

To wszystko jest owszem nadawaniem cyfrowym ale chyba tylko dla sztuki (żeby było cyfrowe). DRM miało być z taką jakością jak UKF-Fm a brzmi jak kiepski stream internetowy. Tu pewnie będzie podobnie. Nie słyszałem jak brzmi T-DAB ale z tego co piszą w Wielkiej Brytanii to gorzej niż UKF-FM (ze względu ze można upchnąć więcej niż jeden przekaz w multipleksie to będą zawsze upchać jak najwiecej).
Obyśmy kiedyś nie zatęsknili za UKF_FM który moze się okazać szczytem jakosci dla radiowych transmisji radiodyfuzyjnych.
Jak mawia mój kolega do osób rozczarowanych technologią cyfrową: "Mówili jak kupowałeś że będziesz miał >>nową cyfrową jakość<<. Nie obiecywali ze jakosc będzie >>dobra<<, tylko ze będzie >>cyfrowa<<".... Nic dodać.
Jak na razie to cała ta cyfryzacja jakości przysłuzyła się tylko w zapisie (płyty CD) a nie w transmisji dzwięku.

djc 18-06-2006 14:30

Wbrew pozorom jakosc 32 kbps nie brzmi wcale zle w HD-Radio. Prosze nie porownywac aac+ uzywanego w Internecie, z aac+ uzywanym w HD. To nieco inny sposob uzycia tej technologii i nieco inaczej (lepiej) brzmi.
Sluchalem probel (WAV) nagranego oryginalnego utworu, utworu w HD 96, 64, 32, 20 kbps (dla transmisji AM). Jakosc jest wiecej niz zadowalajaca. Przy tych przeplywnosciach brzmi to lepiej niz DAB, a w jakosci 64 lepiej niz analogowy FM, bo nie traci wysokich tonow.

Arek 18-06-2006 21:00

Chętnie bym takich próbek posłuchał.

gabram 19-06-2006 15:44

No tak, wszystko pięknie tylko jak to odebrać, np w Warszawie.

Blekitny 19-06-2006 17:23

Odebrać można normalnie, przy urzyciu odbiornika wyposażonego w dekoder HDRadio. W stanach takie odbiorniki nie są wcale drogie.

Łukasz 20-06-2006 11:58

ale i tak najlepiej słuchać w internecie, bez żadnych szumów i zakłóceń

Pathfinder 20-06-2006 14:01

Ja dodam, że sygnał ma też RDS: [POLSKIE_] [RADIO__] [__TEST__ ] [HD_RADIO] [__TEST__] [HD_RADIO] [_JEDYNKA]

Nadawany jest też Radiotext, ale mój tuner nie lubi różnych dziwnych znaków, a tam pewnie któreś z nich są użyte i pokazuje mi tylko [TRAN22]

Oczywiście chodzi mi o przekaz analogowy na 87,5

Banister306GTI-6 20-06-2006 16:59

Wczoraj 19.06.06r. "zlapalem" w radiu samochodowym zagraniczne stacje radiowe posiadajace RDS i TP. Byly to stacje wloskie z napiasmi RADIO1, RADIO2, RADIO3. oraz inne ze slabym sygnalem. Czy wczoraj Wy tez cos wychwyciliscie??? Wojewodztwo mazowieckie,odbiornik Clarion

gabram 20-06-2006 19:19

Dzięki za odpowiedź.

Krzysztof Sagan 20-06-2006 21:56

Zasięg rewelacyjny nie jest - w centrum na zwykłym dipolu mam 19 dB (czyli o stereo i RDS-ie w moim sprzęcie mogę zapomnieć).
Ciekawa jest inna sprawa - Jedynka na 87,5 MHz jest opóźniona względem tej na 92,0 MHz aż o 8 sekund... Czyżby tyle czasu było potrzebne na dołożenie HD Radio?

Cichy 21-06-2006 04:00

dokladnie tyle, poczytaj sobie tu
http://www.polsound.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=10
7&Itemid=47

cena65.837zl brutto

Cichy 21-06-2006 04:02

http://www.polsound.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=10
7&Itemid=49

ORBAN OPTIMOD - FM 8500

Cichy 21-06-2006 04:05

bez logowania tez sie da wejsci , ale jesli ktos nie da rady to tu jest angielskojezyczny opis

http://www.orban.com/orban/products/radio/fm/8500_overview.html

Pathfinder 21-06-2006 09:48

@Krzysztof Sagan - już miałem Ci pisać, że to dziwne, bo ja na Mokotowie mam świetny odbiór, po czym sie zorientowałem, że oni to nadają z Al.Niepodległości :wassat:
No w każdym razie ja mam RDS i dobry odbiór, choc jak chodzę koło odbiornika pojawia się minimalne śnieżenie

12 22-06-2006 12:50

:sad: :laughing: :crying: :angry: :sad: :laughing: :tongue: :wassat: :wink: :smile:

Fan 29-06-2006 22:58

Najlepiej widać zalety HD Radio podczas słuchania sygnału nadawanego przestrzenie wielokanałowego. Zwłaszcza jeżeli są to nagrania zrobione w technice Dolby Digital lub DTS można docenić nową jakość dźwięku jaką oferuje HD Radio radiosłuchaczowi. Ze względu na kompatybilność z analogowym systemem nadawania HD Radio wydaje się jedynym sensownym rozwiązaniem pozwalającym na stopniową wymianę odbiorników analogowych na wyższej klasy cyfrowe w naszym niezbyt zamożnym społeczeństwie.


Posting comments after three months has been disabled.