RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!
W piątek 6 marca br. o poranku rozpoczęły się testy DVB-T z Radiowo-Telewizyjnego Centrum Nadawczego Kraków/Chorągwica. Emisja prowadzona jest na kanale 25 z mocą ERP 15 kW. Dotychczasowy test na kanale 37 z obiektu na Krzemionkach został wyłączony. Szczegółowa mapa zasięgu aktualnej emisji testowej dostępna jest na stronie operatora - spółki TP EmiTel.
Od rana emisja z Chorągwicy prowadzona była w kompresji MPEG-2. Po kilku godzinach została przerwana, a następnie popołudniu wznowiona już w MPEG-4. W multipleksie dostępne są programy TVP 1, TVP 2, TVP Info / TVP Warszawa, TVP Sport, TVP HD oraz Program 1, Program 2 i Program 3 Polskiego Radia.

Comments

piotr2802 06-03-2009 19:52

Mam pewną radę dla osób, które troche dalej mieszkają od RTCN w Chorągwicy. Nie kierujcie się do końca mapką zasięgu umieszczoną przez TP Emitela. Prubujcie bardzo dokładnie ustawić antenę w stronę nadajnika. Syganał cyfrowy wymaga bardzo precyzyjnego wycelowana w stronę nadajnika.
Ja mieszkam ok. 50 km na zachód, (okolice Sanki) i poziom sygnału mam 97 % przy jakości sygnału 90 %. Usytuowanie raczej w dolinie przesłoniętej gęstym lasem. Gdy patrzę na mapkę zasięgu TP Emitel, to u mnie nie pewinno być zasięgu, a rzeczywistość jest inna i poziom sygnału jest bardzo wysoki jak na tą odległość od nadajnika.

Odbiornik satelitarno-naziemny combo Technomate 6900.
Antenę mam siatkową ze wzmacniaczem.

tatat 06-03-2009 22:42

Emitel (i inni zajmujący się planowaniem radiowym) dysponują mapami cyfrowymi, które są uśredniane do np. hektara. W obliczeniach propagacyjnych wlicza się też stopień prawdopodobieństwa oraz często pomija wysokość zawieszenia anteny odbiorczej. Dlatego mapa teoretyczna nigdy nie odda prawdziwego zasięgu nadajnika.
Mamy jeszcze ten luksus (albo i biede), że zasięgi stacji DVB-T nie pokrywają się ze sobą i nie ma zakłóceń od stacji sąsiednich. Jak sieć DVB-T odpowiednio "zgęstnieje" skończą się DX-y i zacznie narzekanie na małe zasięgi.

karlik_silesia 06-03-2009 22:53

Dla porównania w Niemczech ludzie odbierają nawet 24 kanały z DVB-T na małych antenkach, albo nawet na zwykłym drucie. W sumie dlatego, że moce tam nadawane są odpowiednio wysokie i sygnał sieje daleko. Ciekawe kiedy zaczną się testy DVB-T na śląsku (nie mówię tu o nadajniku w Skrzycznem) tylko np. w Kosztowach jakiś multiplex testowy.

smok wawelski 07-03-2009 00:10

dzięki radiopolska za tą informację
działa super poza tym HD lekko przycina na modemie do lap topa ale myśle że będzie ok sygnał 70% jakość 100% zobaczymy co będzie dalej bo krzemionki z mocą 10W to były żąrty

smok wawelski 07-03-2009 00:14

dodam jeszce odbiór na antenie ATZ16/21-60 polkat

smok wawelski 07-03-2009 00:17

i jeszcze jedno rejn krowodrzy

andrzej 07-03-2009 09:23

Co z pozostałymi rejonami Polski przeciez Choragwica to tylko kropla w morzu

Patryk 07-03-2009 15:15

Witam cy DVB-T z Krakowa bedzie odbieracz Tarnowa

smok wawelski 07-03-2009 15:20

@masz 100% racji ale odpowiedż jest prosta mafia hadlująca sprzętem ma zbyt dużo odbiorników mpeg-2 bez mpeg-4 i dlatego tworzy się tylko wyspy odbioru bo lepiej sprzedać to badziewie w polsce na tzw prowinji niż w indiach czy bangladeszu

smok wawelski 07-03-2009 15:24

przepraszam za zgubienie imienia mój pst był skierowany do andrzeja ale również do wszystkich zainteresowanych tym tematem

Kpc21 07-03-2009 22:00

Tylko przy tej zmianie (wcześniej DVB-T podobno można było oglądać tylko w bezpośrednim sąsiedztwie nadajnika, test z Krzemionek był chyba nadawany z mocą 50W xD) mogliby zamienić TVP Warszawa na TVP Kraków.

kpa 07-03-2009 23:44

DVBT powinno byc takze z Parkowej albo Jaworzyny Krynickij

Anty SOWA 07-03-2009 23:49

Z jaworzyny powinno lecieć z mocą 120 kW PR 2 , PR 1 , PR 3 Polskiego Radia, oraz z mocami 60 kW - PR Euro,Radio MaWryja z moca 1 kW RMF FM, Radio ZET, z mocą 0,5 kW - RMF MAXXX, i 0,1 kW - nowe stacje Tok FM. Dodatkowo w DVB-T powinno lecieć z mocą 30kW TVP1, TVP2, TVP3, i inne a nawet polsat i tvn. Wszytsko dla pana sowy by mógl odbierać u siebie na widłach z nabitym burakiem.

Tyle w temacie. :smile:

smok wawelski 07-03-2009 23:51

@kpa popatrz trzy posty wyżej to wszystko wyjaśnia

ewd 08-03-2009 13:20

Kiedy ruszy emisja ze SW. Krzyża to jest najelpsza lokalizacja

smok wawelski 08-03-2009 22:33

@ewd pytanie dla kogo, dla kieleckiego super, dla małopolski nie, ale nie chodzi o licytacje dla kogo tylko by dvb-t było osiągalne na jak największym obszarze polski nawet i ustrrzykach górnych choć te kilka programów w dobrej jakości tam też żyją ludzie i im się to należy

dtd 09-03-2009 14:56

Nie bardo rozumeim czemu zrobili emisje kierunkowe lepiej gdyby dali dookolna z Choragwicy. Pieniadze wyrzucoen w błoto

Ricardo 09-03-2009 16:13

U mnie w Tarnowie siłą sygnału 0% jakość 0% ale mam dość słabą antenę, mimo to analog z chorągwiecy (TVP 1, 2, Info, Polsat) idzie bardzo dobrze

Ricardo 09-03-2009 16:14

mam zamiar kupić porządną antenę na dniach to zobaczymy :)

smok wawelski 09-03-2009 18:23

@dtd emisja testowa jest na kanale 25 na tym kanale działają przekaźniki w górach na południu małopolski więc byłby konflikt to jest kanał średniej mocy kierunkowo dla krakowa o czym była mowa kilka lat temu docelowo dvb-t mux1 to kanał 64 z dużą mocą

Martin 09-03-2009 21:38

Ricardo dziwię się co piszesz, przecież ten cyfrowy nadajnik jest kierunkowy na Kraków ( na razie) i nie ma szans abyś odebrał w Tarnowie. A np obierasz TVN analogowo z Chorągwicy? nie masz szans odebrać lub w znikomym stopniu bo nadajnik jest kierunkowy TVN-u. Ja mieszkając w Gdowie około 10 km od chorągwicy mam marne także szanse jak ty bo TVN analogowo idzie słabo. np w Bochni także nie mają szans odebrać DVB-T z chorągwicy teraz, a Bochnia jest znacznie bliżej Krakowa.

swq 10-03-2009 12:46

Nie powoinno byc zakłócenz Chroągwicy z przemiennikami nadajacymi na kanale 25. Emisja powinna byc dookólna a nie kierunowa z moca 60 KW ERP

Amator 10-03-2009 13:36

Do Anty Sowy - osobiście uważam, że stacje typu Zet, RMF, itp. wogóle powinny zniknąć z eteru, za tą infantylną sieczkę popu, "komentarzy", reklam i relatywizmu. Stacje te swoim istnieniem tworzą tylko smog elektromagnetyczny.

sgw 10-03-2009 15:16

Docelowo zwieksza moc z Choragwicy do 120 kw ERP

piotr2802 10-03-2009 19:19

@sgw
A skąd masz taką wiadomość o zwiększeniu mocy nadawania ???

smok wawelski 11-03-2009 12:42

@swq zobacz w wykazie stcji tv na k25 nadje TVP2 w Limanowej Łącku i Krynicy stąd kierukowo na Kraków gdyż przy dużej mocy dookólnie odbiór TVP2 nie byłby możliwy w Limanowej a w Łącku i Krynicy mocno zakłócony

dddew 11-03-2009 15:42

Sygnał TV z Chorągwicy w Krynicy nie jest dochodzi moze do Łącka doleci. Analog wyłączą oby jak najszybciej

TOWARZYSZ MICHAŁ 11-03-2009 16:00

Ale to nie chodzi o to że obszar zasięgu przemiennika ma być niezakłócony. Sygnał zakłócający nie może sięgać pod nadajnik z którego przemiennik bierze sygnał.

smok wawelski 11-03-2009 18:59

@towarzysz michał niestety mylisz się nie tylko dosył do przekaźnika musi być niezakłócony ale również odbiór przez zwyłą antenę przerabiałem to po uruchomieniu dvb-t w krakowie na kanale 37 sygnał z anteny był przesyłany razem sygnałem z odb sat natym samym kanale do drugiego pokoju i pojawiła się na obrazie nie do zniesienia kasza w tym miejscu sygnał dvb-t był nie do odebrania antena yagi bez wzmacniacza więc w takiej sytuacji znalazłay się głównie Limanowa i nie tylko.duża moc dookólnie z chorągwicy może być tylko na innym kanale docelowo mux1 k64 jak w rozporządzieniu uke co innego po wyłączeniu analogu i nowej oganizacji kanałów

smok wawelski 11-03-2009 18:59

@towarzysz michał niestety mylisz się nie tylko dosył do przekaźnika musi być niezakłócony ale również odbiór przez zwyłą antenę przerabiałem to po uruchomieniu dvb-t w krakowie na kanale 37 sygnał z anteny był przesyłany razem sygnałem z odb sat natym samym kanale do drugiego pokoju i pojawiła się na obrazie nie do zniesienia kasza w tym miejscu sygnał dvb-t był nie do odebrania antena yagi bez wzmacniacza więc w takiej sytuacji znalazłay się głównie Limanowa i nie tylko.duża moc dookólnie z chorągwicy może być tylko na innym kanale docelowo mux1 k64 jak w rozporządzieniu uke co innego po wyłączeniu analogu i nowej oganizacji kanałów

vv 11-03-2009 20:11

Wojsko zwolniło kanał 44,45,53,54 nic nie stoi na przeszkodzie wykorzystaniu tych czterech kanałów

smok wawelski 11-03-2009 21:27

@vv ja nie piszę o zwolnionych kanałach tylko o tym że 25kanał nie wchodzi w rachube dla dookólnego nadawania z chorągwicy z dużą mocą kanały 61-69 są wolne i chyba też były zajęte przez wojsko i nie używane a zbudowanie nadajnika dużej mocy nawet na wolnym kanale to nie jest "pikuś" na razie testow jest istniejący nadajnik średniej mocy na k25 kiedyś PULS pozdrawiam

smok wawelski 12-03-2009 16:07

@vv na k53 chodzi polsat o wielu lat więc zanim coś napiszesz to sprawdź wykaz działających stacji polecam Radio Polska wykaz TV

Joe 14-03-2009 18:57

W końcu ...
Co do pokrycia
Mapka pokrycia jest czysto teoretyczna (z programu komputerowego) wiec rzeczywisty zasięg możbe yć znacznie wiekszy szczególnie jesli dysponujemy dobrą instalacją antenową oraz w miarę dobrę lokalizacją.

sda 15-03-2009 09:33

Emitel idzie na łatwizne podaje zasiegi z obliczen empirycznych nie weryfikujac ich.Stad rozbieżnosci a co ze strategią. Zaczął sie 2009 rok a do konca 2015 analog ma zostać definitywnie wyłączony

Joe 15-03-2009 16:14

Zgadza się ale cięzko wykonać faktyczne pomiary w terenie (koszty czas)

smok wawelski 15-03-2009 16:59

należy tylko żczyć nam wszystkim by mux1 na k64 powstał jak najszybciej

smok wawelski 15-03-2009 17:01

należy tylko życzyć nam wszystkim by mux1 na k64 powstał jak najszybciej i nie będzie problemu czy w Bochni czy Tarnowie działa czy nie

erewr 15-03-2009 20:38

Przy dookolnym sytemie antenowym odbiór DVB-T powinien byc Tarnowie bez zadnych problemow tylko ciekawie ile dadzą mocy maksymalnie

asf 16-03-2009 13:41

Po wyłączeniu analogu kanał 25 może uzgodnią na do okólny

smok wawelski 16-03-2009 21:16

@asf dla Krakowa-Chorągwicy przewidziane jest mux1 dookólnie dużą mocą na k64 i powyłączeniu analogu mux2 na k23/wg ogłoszenia uke/a na k25 to tylko zabawa w tzw.testy

adas 17-03-2009 12:53

Na kanale 64 nikt nie nadaje to czemu nie uruchomia od razu testów

smok wawelski 20-03-2009 22:58

@adas bo takie mają plany i przepisy do tego dochodzi jeszcze lobby platform cyfrowych a budowa nadajnika dużej mocy to nie pikuś jak pisałem wyżej nie wystarczą anteny i maszt które są. i są potrzebne do tego pewne ustawy rządowe których na razie nie ma

smok wawelski 21-03-2009 00:04

@amator twoj post jakoś przegapiłem ale masz 200% racji tego dziadostwa nie powinno się wogóle puszczać w eter nie dośc że to niepo
trzebna strata energi to jeszcze ogłupianie ludzi i bardzo złe wychwanie muyczno-estetyczne a dziennikarstwo ich to tragedia

drmk 21-03-2009 01:29

Mapka jest dokładna, tylko Emitel nie podał, dla jakich zalożeń, może to pokrycie typu indoor dla anteny o malym zysku, umieszczonej dodatkowo np. na drugiej kondygnacji...


Posting comments after three months has been disabled.