RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!

Jak informują nasi Czytelnicy, w ostatnich dniach rozpoczęła się emisja sygnału Eski Wrocław w Jeleniej Górze. Sygnał nadawany jest na częstotliwości 104,9 MHz - identycznej jak ta, na której stacja nadaje z góry Ślęża - z obiektu firmy RS TV na Wzgórzu Kościuszki. Moc ERP to 100 W.
To już kolejne tego typu rozwiązanie zastosowane w ostatnim czasie dla poprawy odbioru wybranych stacji w większych miastach regionu. Przypomnijmy, że na podobnej zasadzie nadaje Muzyczne Radio w Bogatyni (powielona częstotliwość 106,7 MHz ze Świeradowa-Zdroju), Radio Elka Głogów w Lubinie (powielona częstotliwość 89,6 MHz) czy RMF MAXXX Nowy Sącz w Nowym Sączu (powielona częstotliwość 104,6 MHz z Krynicy-Zdroju).


Comments

d 29-07-2010 08:44

fajnie że tak jest mogła by być moc 500 wat.

mitch 29-07-2010 08:46

Spytam z ciekawości, co się dzieje na terenie, na którym istnieje możliwość odbioru 104,9 MHz z obu wspomnianych lokalizacji?

andrzej sowa 29-07-2010 09:53

Ciekawe czy Eska powieli częstotliwośc na Parkowej w Krynicy Zdrój z Chruślic 106,8 MHZ Nowy Sącz

Janusz 29-07-2010 10:25

Fajnie, jakby RMF-FM "powieliło" częstotliwość 89,2 z B-B w Wiśle. Obecnie odbiór tej stacji jest w Wisle bardzo problematyczny, podobnie, jak to było kiedyś np. w Krynicy.

mam bobra między nogami 29-07-2010 10:46

no właśnie, a czemu dana stacja nie może nadawać w całej Polsce na jednej częstotliwości z różnych lokalizacji?

Demek 29-07-2010 11:02

Eska to by się bardziej przydała w Kudowie...

Marcin_20 29-07-2010 11:25

... i w Częstochowie bo tam kiepsko

białostoczanin 29-07-2010 11:50

Przepraszam,że zejdę na chwilę z tematu,ale Do sieci ZPR poza Eską,Eską Rock i Wawą należy jeszcze Vox FM i tu mam pytanie : Przeczytałem dziś na wirtualnemedia.pl w zakładce radio,że Krrit,przedłużyła koncesje stacjom Plus i Vox i pisze tam,że o 10 lat została przedłużona koncesja archidiecezji białostockiej Vox 103,3.Czy to znaczy,że Vox nie będzie Plusem w Białymstoku ? Przecież w czerwcu wyraźnie pisało,że wszystkie Voxy poza warszawskim będą plusami.KRRIT wydała nawet zgodę wszystkim rozgłośniom,również białostockiej,Warszawski Vox miał być lokalny,a teraz czyżby transakcja nie doszła do końca i Voxy zostają ? Czekam na waszą odpowiedź.Pozdrawiam

białostoczanin 29-07-2010 11:53

A co do Eski w Częstochowie,to mogłaby być,ale w konkursie o radio w Częstochowie przegrała z 90-tką,która i tak nie jest radiem 100% lokalnym,bo ma w nim udziały Rmf.To jedyne duże miasto gdzie Eski nie ma.Wstyd !!! :sad:

Marcin_20 29-07-2010 12:00

do białostoczanin : zgadzam sie z Tobą w 100%

Mirow 29-07-2010 12:02

Witam,

Kto wie i napisze jak to się ma do sprawy koncesji? Czy tego typu zastosowanie wymaga zgody KRRiT? Czy dowolny nadawca może skorzystać z takiego rozwiązania? Dlaczego nie stosuje się tego na większą skalę? Proszę w takim razie o wzmocnienie sygnału w taki sposób w Sycowie - tuż przed miastem od strony Wrocławia po zjechaniu z obwodnicy teren się obniża i w dolinie traci się większość stacji z zachodu. Szczególnie mam na myśli tu Radio Wrocław, które chyba powinno być słyszalne w całym województwie, a jazda po mieście z włączoną częstotliwością 102.3 FM nie jest najprzyjemniejszym doświadczeniem ;-((

mawoj93 29-07-2010 12:20

Rzeczywiście trochę to podejrzane. Aczkolwiek w Radomiu możnaby w ten sposób włączyć Wawę, Pina, Eskę Rock. Niedługo jadę do JG, ale odbiór Eski mi wisi, nie słucham. A co do OT: 90, jeśli zrobią lokalny oddział będzie dużo lepsze. Tylko myślałem, że chcą je rebrandować na Maxxa. A ten w Częstochowie już jest

ziom 29-07-2010 12:36

W Białymstoku zawsze nudy.Plus byłby lepszy - lepsza muzyka i więcej lokalności,której w Voksie jest niewiele.Vox ostatnio traci słuchaczy w Białymstoku,więc widać,że się już przejada słuchaczom.Na Podlasiu mogliby dać coś nowego,szczególnie w Białym : WaWa,Rmf Maxxx,PiN,FaMa itd.Wstyd !!!

fun eski 29-07-2010 12:45

no w częstochowie,koninie i giżycku brakuje eski :crying:

Demek 29-07-2010 13:06

No i we Włocławku też...

ziom 29-07-2010 13:19

Elbląg i Ostrołęka też czekają. :angry:

Patryk-Wrocław 29-07-2010 16:52

Podejrzewam, że na takich terenach jest po prostu sieczka.
Ciekawe jak teraz słychać w Bolesławcu, który z boku ma jelenią, a na północ Wrocław.

mawoj93 29-07-2010 16:58

Dzieci Neo, doczekacie się. W Ostrołęce pójdzie OKO, w Włocku Hit, w Elblągu może El. My- mieszkańcy Ziemi Radomskiej- czekamy na coś z Wacka lub Ryk. Euro-tfu, Czwórka- to za mało... Coś na 94,7, 95,3, 97, 97,9, 99,5, 100,6 i będzie OK. Co- pisałem już wielokrotnie. Najlepiej Fama Kozienice :-)

ziom 29-07-2010 17:41

FaMa to się przyda,ale w Białymstoku. :smile:

czytelnik 29-07-2010 19:26

Ciekawa informacja. Wygląda na to, że Muzyczne Radio po wielu latach doczekało się konkurencji z prawdziwego zdarzenia na swoim rodzimym podwórku. Jeżeli Eska będzie aktywnie działać w obrębie Jeleniej Góry pod względem promocyjnym i reklamowym to szykuje się mocne starcie tych dwóch stacji.

Beniek 29-07-2010 21:49

@białostoczanin
Vox Białystok będzie Plusem. Po prostu KRRiT posługuje się w komunikatach nazwą stacji, która pierwotnie była zapisana w koncesji.

Mitch 30-07-2010 08:27

Patryk-Wrocław, czemu sieczka skoro z obu lokalizacji leci dokładnie to samo?

Pawel 30-07-2010 08:49

To co z tego że leci to samo. Myślisz, że przejście z nadajnika na nadajnik odbywa się bez zakłóceń? Na pewno na granicy zasięgu stacji występują interferencje, z tym jednak tylko, że słychać jedną stację. Wg mnie lepszym rozwiązaniem było ulokowanie stacji na innej częstotliwości, wtedy rds ładnie przełącza na silniejszy sygnał, a tak za bardzo nie ma czego przełączać. Ale widocznie rozwiązanie sprawdziło się na tyle, że zdecydowano się wprowadzić kolejny, taki nadajnik.

do Pawel 30-07-2010 10:11

Pomarzyć oczywiście można, ale jeszcze musi być wolna częstotliwość - a w Jeleniej Górze dawno takowej nie było w ogłoszeniach, więc nie dziwi mnie ruch eski aby "doświetlić" sama Jelenia Górę.
Pozdrawiam.

Marcin_20 30-07-2010 12:02

Eska Wrocław w Jeleniej Górze na razie ma testy do 31 grudnia.

tom 30-07-2010 13:29

90tka w Częstochowie jest tylko po to by zablokować Eskę, która mogłaby podgryźć Maxxxa.

tom 30-07-2010 13:33

Oprócz zakłóceń przy przejściu z nadajnikia do nadajnika jest jeszcze problem dokładnej synchronizacji sygnału z obu nadajników. Kiedyś słuchałem takich przejść z dwóch nadajników PR Kraków i niestety przycinało, bo nie szły odealnie równo.

Mitch 30-07-2010 13:43

tom, a zakładając, że sygnał jest idealnie zsynchronizowany to na czym polegają wspomniane przez Ciebie zakłócenia przy przejściu z nadajnika do nadajnika?

ziom 30-07-2010 15:31

To czy na podobnej zasadzie nie można zwiększyć zasięgu poznańskiej Eski,Eski Warszawa na północne mazowsze - Ciechanów i okolice,czy Eski Białystok,którą słychać tylko w Białymstoku ?

sanvean 30-07-2010 23:00

Emisji FM nie da się idealnie zsynchronizować. To jest modulacja częstotliwości, a więc nawet minimalna różnica w dewiacji powoduje, że nigdy dwa nadajniki nie pracują synchronicznie. Dodatkowo - częstotliwość pilota stereo musi być idealnie identyczna w obu nadajnikach. Dopuszczalna wg. norm dokładność 19kHz+/-2Hz jest w tym wypadku niewystarczająca. Co prawda stosuje się rozwiązania pewnej synchronizacji nadawanej treści (wprowadzenie kalibrowanych opóźnień),przy pracy w sieci "isofrequency", jednak nie jest to odpowiednik SFN w transmisji cyfrowej i nie zapewnia zupełnego braku interferencji w obszarze nakładania się zasięgów z dwóch nadajników.

GT 31-07-2010 00:12

Będzie efekt, jak podejrzewam, identyczny z "multipatch", czyli skwierczące i zanikające stereo.

tom 31-07-2010 07:04

Jak dla mnie RMF jest zsynchronizowany na tyle dobrze, że nie zauważam przełączeń między nadajnikami.

jarek19777 31-07-2010 12:53

Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku odbioru kanału TVN na Dolnym Śląsku. Żórawina k.56 i oddalony od Żórawiny o 60 km Chełmiec k.56. Mogłoby sie wydawać że będzie idealnie a jednak w połowie drogi miedzy Chełmcem a Żórawiną TVny sie nakładają i na ekranach tv widać zakłócenia w odbiorze w postaci poziomych przechodzących pasów.

Gustlik 31-07-2010 14:51

Widocznie ze Śleży sygnał jest słaby, najprawdopodobniej tłumiony przez góry i pewnie słabo słychac w Jeleniej Górze. U mnie w Kłodzku Eska ze Ślęży odbiera OK, ale przy użyciu anteny Yagi 3-el. ze wzmacniaczem. Z tego, co wiem, w niżej położonych częściach miasta są zakłócenia.********

P.G 31-07-2010 14:52

FAJNIE ZE ESKA GRA W JELENIEJ NA 104,9
OD BIOR ZNKAMITY JEST TEZ RDS ZNAPISEM ESKA J.GORA 104,9 :smile:

pitek2007 31-07-2010 20:13

Staną nowy maszt w Jeleniej Górze na Celwiskozie. Ktoś się orientuje co tam powstanie?

dawid_jgora 31-07-2010 22:06

Kłodzko to zupełnie inna bajka. Jelenia jest z każdej strony otoczona górami, które skutecznie blokują dostęp czegokolwiek, co jest nadawane z poza miasta lub okolicznych gór.

Synchronizacja jest dramatyczna, jeleniogórska częstotliwość jest opóźniona w stosunku do wrocławskiej o 3-4 sekundy. Gdy spotkają się na skraju dwa sygnały to dochodzi do tego, że tutaj Puoteck coś jeszcze gada, a za chwile już utwór leci i znowu Puoteck gada i znowu utwór leci i tak w kołko.

Lokalizacja także słaba, samo miasto jest w miarę przyzwoicie objęte (tj. centrum, dalej nie wiem jaka jest sytuacja), ale wystarczy dojechać do Mysłakowic w stronę Karpacza i już jest kiepsko. Podobnie koło lotniska, gdzie sygnał jest słaby i dalej w stronę Łomnicy, Janowic jest podobnie. Rozwiązaniem byłby albo mocniejszy nadajnik (chociaż 500W) albo inna lokalizacja np. Łysa Góra, która zawsze dalej zaniesie ze względu na swoje położenie.

Gustlik 31-07-2010 22:26

Do mitcha: też byłem ciekaw, jak się będzie zachowywał sygnał, gdzie będą się nakładały dwa sygnały - ze Ślęży i z Jeleniej Góry. Zadzwoniłem na Ślężę - wygląda to mniej więcej tak: gdyby oba nadajniki miały idealnie taką samą częstotliwość, to będzie dobry odbiór. Natomiast tolerancja częstotliwości nadajników FM wynosi +/-200 Hz. To niby niewiele, ale wystarczy, aby wystapiły tzw. dudnienia. Czyli sygnał będzie raz silniejszy, gdy "spotkają" się fale w fazie (czyli oba sygnały się dodadzą), a raz słabszy, gdy spotkają się w fazie przeciwnej - oba sygnały się odejmą. Przypomina to efekt dźwiękowy, jaki powstaje po szarpnięciu dwóch strun nieznacznie rózniących się częstoliwością (czyli w tym przypadku wysokością dźwięku) - słyszymy wtedy wyraźne dudnienia.**********

Gustlik 31-07-2010 22:33

Do Dawida: widocznie jest jakieś opóźnienie sygnału. Wtedy to rzeczywiście bedzie sieczka, bo będziesz dwa razy słyszał to samo. Powinni zadbać o synchronizację - przede wszystkim czasową i zlikwidować opóźnienia, ale też częstotliwościową, aby nie było dudnień.*********

tester 01-08-2010 09:33

Faktycznie na odcinku z Jelenie do Karpacza, a szczególnie w Karpaczu to trochę sieczka, ale w Szklarskiej jest dużo lepiej, generalnie nadajnik lokalny stereo i rds.

P.G 01-08-2010 11:22

CO DO NOWEGO MASZTU NA CELWIZKOZIE TO NALEZY SIECI ERY

Gustlik 01-08-2010 14:25

Stacjonarnie można próbować poradzić sobie w taki sposób: zamontować na dachu antenę kierunkową Yagi 3- lub wiecej elementową i skierować raz na Ślężę, a raz na Jelenią Górę i sprawdzić, jak odbiera z jednego i drugiego nadajnika, najlepiej skierować na ten nadajnik, z którego będziemy mieli lepszy odbiór. Wtedy antena wzmocni jeszcze bardziej sygnał z tego kierunku, na jaki będzie nastawiona, a słabiej będzie ściągać z drugiego nadajnika. Można spróbować podłączyć pod tę antenę wzmacniacz. Jest szansa, że silniejszy sygnał zagłuszy słabszy i będzie dobry odbiór. Należy jeszcze zorientowac się, w jakiej polaryzacji (poziomej lub pionowej) nadaje Eska z Jeleniej Góry, bo w takiej pozycji trzeba ustawić antenę. Często małe nadajniczki zainstalowane w miastach nadają pionowo, ale nie jest to reguła. Gdyby okazało się, że polaryzacja jest pionowa, to należy do masztu zamontować wysięgnik, bo maszt nie może być w płaszczyźnie anteny, będzie zakłócał, a do wysięgnika z jednej strony antenę, a z drugiej strony przeciwwagę. Na pewno Eska ze Ślęży nadaje poziomo - to wiem na 100 %, sprawdzałem w necie. Wiec na Ślęże antenę należy skierować poziomo - tu nie ma potrzeby montować wysięgnika i przeciwwagi - antenę mocujemy bezpośrednio do masztu.

dd 01-08-2010 18:27

Sygnał z J.G. nadawany jest w pionie

bartek 01-08-2010 19:03

z tym nadwaniem 2x na 104,9 to dramat, na trasie Jelenia - Wałbrzych kurwicy mozna dostac, radio co chwila lapie echo, lub pol sekundowa przerwe, ogolnie zniecheca do sluchania ESKI, wczesnie na wysokosci Kamiennej troszke Eska uciekala ale na calej trasiez Klodzka dalo sie sluchac az prawie do Lubania ...

Gustlik 02-08-2010 23:47

Bo są interferencje - nakładają się fale o ten samej częstotliwości - tam, gdzie są zgodne w fazie, amplituda się wzmacnia i bedzie dobry odbiór, a tam, gdzie sa w fazie przeciwnej - amplituda się osłabia i sa zakłócenia, szumy, stacja "ucieka" itp. Może być jeszcze problem z opóźnieniem jednego sygnału względem drugiego, stąd słyszymy "echo". Wcześniej masz rację Eska była bardzo dobrze słyszalna od Kłodzka po Wałbrzych. W Kamiennej Górze był równiez dobry odbiór, bo słuchałem u teściów. Teraz nie wiem, czy w Kamiennej jeleniogórski przekaźnik nie zakłóca.

Gustlik 03-08-2010 02:20

Jeżeli Eska z Jeleniej Góry idzie pionowo, to najprawdopodobniej po to to zrobili, aby zminimalizować zakłócenia i interfenecje ze Ślęża. To jest jeden ze sposobów walki z zakłóceniami. Rozmawiałem o takich rozwiazaniach z fachowcami ze Ślęży. Wtedy możesz poprzez zmianę polaryzacji swoiej anteny jeden sygnał wzmocnić, a drugi osłabić. Jak ustawisz antenę w pionie, to będziesz lepiej słyszał z Jeleniej Góry, jak ustawisz poziomo, to być może lepiej ściągniesz ze Ślęży.*********

bartek 05-08-2010 22:24

W kamiennej teraz jest mlyn - oba 104,9 sie nakladaja i na 105 przebija czeska Freqvence1 ;) wiec w kamiennej i okolicy o ESCE w aucie mozna zapomniec, jakby tego bylo malo to na recznym wyszukiwaniu po kodzie RDS ESKI radio wywala no find i wlacza CR3 bo ma transmitowany EON ;)

Gustlik 06-08-2010 15:19

Do Demka. A nie łapiesz ze Ślęży na 104,9? W Kudowie mogą być problemy (góry), ale spróbuj zamontować antenę Yagi 3-elementową ze wzmacniaczem, jeżeli masz gdzie, ustaw poziomo (bo polaryzacja Eski jest pozioma) i skieruj na Wrocław (na północ i lekko na wschód) - jest szansa, że złapiesz. Chyba że Cię zasłania jakas góra. Ja mieszkam w Kłodzku i na takiej własnie antenie ze wzmacniaczem Eska idzie jak żyleta. W prostej linii Kudowa jest niewiele dalej od Ślęży niż Kłodzko. Z tego, co wiem, w niektórych częściach Kudowy Eska odbiera ze Ślęży.

grafik220 15-08-2010 08:39

W Białymstoku VOX będzie Plusem ale na starej częstotliwości 103.3 czyli kierunek południowo-zachodni z odbiorem bez zmian. A to nie jest plus a szkoda :-(
103.3 FM 1,00 kW V vs. 103.4 FM 120,00 kW H. Co prawda polaryzacje inne ale mobilne na 90% sobie nie radzą. Samochodówki mają problemy już za Zabludowem czyli 20km w moją stronę. 97.3 FM czeka.

Duczek 05-10-2010 18:05

A ja odbieram eskę z Wrocławia na 104,9 w stereo z rds'em, dobrej jakości na dipolu, 9 piętrze. Dziwie się teraz jak to jest że sygnał dochodzi ze 160KM na UKF a w samym wrocławie jest problem z odbiorem.. Za to Eska z katowic na 99.1 praktycznie w ogole nie odbiera bo jak większość stacji, zakłócona jest przez Czechów. Coś za coś, pozdro ;-)


Posting comments after three months has been disabled.