RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!
We wtorek 5 października br. w godzinach popołudniowych uruchomiony został nadajnik Programu Czwartego Polskiego Radia w Stargardzie Szczecińskim. Sygnał Czwórki nadawany jest na częstotliwości 107,6 MHz z mocą ERP 1,0 kW, co pozwala pokryć zasięgiem obszar w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od miasta.
Pierwotnie - wkrótce po przeprowadzeniu alokacji - o częstotliwość w Stargardzie Szczecińskim planowano poszerzyć sieć Programu Drugiego. Według informacji dostępnych na stronach Polskiego Radia podobna sytuacja będzie miała miejsce m.in. w Kraśniku na 92,8 MHz i Starachowicach na 98,6 MHz.

Comments

wykrywacz malwersantów 06-10-2010 19:46

To normalny skandal co oni wyprawiają , tam gdzieś po kilka nadajników 4 dają a np. na Śląsku m.in w Bielsku nie dość że zabrali 4 program to jeszcze dublują ze 4 razy program 2 który idealnie sieje z katowic aż po beskidy , w Bielsku jest jakiś nadajnik 2 programu h.. wie po co, którego pod żywcem już nie słychać, w żywcu kolejny którego za żywcem słychać tyle co kot napłakał uruchomili jakąś katowicką pierdziawke programu 4 o której nikt nic nie wie na śląsku bo jej w ogóle nigdzie nie słychać.
Prokurator powinien się zająć całą to bandą a nie marzyć o jakimkolwiek abonamencie! :angry:

Ja0306 06-10-2010 21:41

Trzeba najpierw RMF FM 97,1 MHz dać do Częstochowy a 105,9 MHz oddać dla PR4 do Katowic, wtedy zlikwidować 95,9 MHz albo dac 95,9 MHz w Żywiecczyznę (0,1 kW V).

focus 07-10-2010 00:09

'wykrywacz malwersantów' zgadzam się z tobą w 100proc. Nadajnik PR2 to kompletne kuriozum. W zamyśle dwójka - podobnie jak RMF na 89.2 - to doświetlenie dla Bielska. Ale kiepaska lokalizacja równa się kiepsi zasięg. W efekcie dwójkę lepiej słychać z Kosztowów niż z Bielska. Natomiast nadajnik na 95.9 to kuriozum do kwadratu - trudno w tej sprawie już cokolwiek pisać. Obydwa przykłady dobrze obrazują sposób zarządzania w PR. Ale taka jest polityka PR - jak grochem o ściane.

bobasek 07-10-2010 09:55

a co z ostrołęką

jaszek7777 07-10-2010 10:10

W całej polskiej radiofonii mamy jeden (wielki skandal)^2. Oni mówią (w Polskim Radiu tak mówią), że niełatwo jest zwiększyć zasięg jakiejś stacji (w tym przypadku Czwórki, bo zwiększenie mocy nadajnika spowoduje zagłuszanie innych stacji. Często jestem w Niemczech, tam prawie wszystkie nadajniki publicznych stacji mają taką samą moc i jakoś nikt nikogo nie zagłusza. A eter tam jest tak samo szeroki. Kto jak kto, ale Polskie Radio mogłoby mieć mocniejsze od żarówek nadajniki. Ja mieszkam w centrum Olsztyna. Zeby złapać program IV (z Pieczewa na 97.9FM, moc 0.1 kW, polaryzacja H) muszę być podłączony do specjalnej anteny ze wzmacniaczem. To działa na takiej zasadzie, że albo odbiera przy danym ustawieniu jedna stacja, albo druga. Nigdy wszystkie z mocą 0.1 kW. Radio z gałką i anteną teleskopową nawet nie wykrywa czegoś takiego, jak PR4.
Przy takim bałaganie powinniśmy płacić abonament proporcjonalnie do liczby odbieranych stacji Polskiego Radia.

silesian85 07-10-2010 12:31

Paradoksalnie, eter w Niemczech jest szerszy :wink: . Dzięki stosowaniu dewiacji 50kHz, zamiast 75kHz, można bez zakłóceń upchnąć więcej stacji w tym samym paśmie.

jaszek7777 07-10-2010 13:44

To może i u nas już czas zmienić tą dewiację. Bo ja już mam dość biegania z anteną po pokoju. Zebym mieszkał na jakimś za****u... Ale mieszkam max 2km od najwyższego w Polsce masztu.

Chłop_Z-Mazur 08-10-2010 11:27

Ja już nie wiem według jakich kryteriów dają te nadajniki Polskiego Radia. Np w mojej miejscowości to w ogole nie ma Czwórki, a najbliższy nadajnik jest 130 km - w Olsztynie ( pierdziawka 0,10kW)

sanvean 08-10-2010 17:51

silesian85, Niemcy także mają dewiację 75kHz. Tylko mają jeszcze dodatkowy parametr ograniczający głośność - tzw. maksymalną moc MPX. Dzięki temu stacje brzmią ciszej i normalniej, bo żadnemu nadawcy nie opłaca się łoić kompresji dynamiki tak jak powszechnie robi się u nas. Gdyby chciał brzmieć jak polska stacja, musiałby zmniejszyć dewiację do 20-30kHz, aby zmieścić się w granicach dopuszczanych przez prawo. Ale przecież my mentalnie bardziej w Azji jesteśmy. U nas musi wszystko głośno ryczeć.

Krzysztof Sz-n 08-10-2010 22:26

A teraz coś odnośnie właściwego tematu. W Szczecinie również słychać stargardzką Czwórkę, w niektórych dzielnicach w stereo z RDS. Z tego, co udało mi się sprawdzić, Czwórka ze Szczecina Warszewa (88,4 MHz)również słyszalna jest w Stargardzie. Osobiście uważam, iż częstotliwość 107,6 MHz powinna zostać przekazana Dwójce - aby słuchać tego programu, wymagana jest naprawdę dobra jakość odbioru, której słuchacze okolic Stargardu są pozbawieni.
Tak na marginesie, patrząc w wykaz FM, widać, iż szykuję się w Zachodniopomorskim kolejne nietrafione przyznanie częstotliwości. Chodzi o kolejne Złote Przeboje, tym razem w Wolinie. Po pierwsze, miała tam zawitać nowa, typowo lokalna stacja, po drugie w samym mieście można odbierać Złote Przeboje ze Szczecina, które w pasmach lokalnych poruszają również tematykę miast i miasteczek nadmorskich aż po Świnoujście...

grzes 09-10-2010 13:33

Do jaszek7777: Znajdujesz się prawdopodobnie w strefie minimum systemu antenowego. Tak bywa w pobliżu wysokich masztów. Chociaż PR 4 wisi na 100m to nie powinno być problemu. A jaki masz odbiornik? Może zakłócenia masz od mocniejszych stacji z Pieczewa

Adamb 09-10-2010 14:01

Są miejsca w naszym województwie, gdzie w ogóle nie ma czwórki. A w Wałczu by się bardziej przydała niż w Stargardzie, gdzie słychać 88,4.

weer 09-10-2010 14:01

Szczecińska Czwórka w stargardzie była możliwa do złapania jedynie w aucie, a w centrum to nawet miejscami z problemami. Podobnie jak cała reszta szczecińskich pierdziawek 0,1 kW itp.
Nie zapominajmy, że Stargard to spore miasto (prawie 70 000 mieszkańców) i sporo młodzieży tam mieszka, uczy się a nawet studiuje więc doświetlenie Stargardu Czwórką to wcale nie taki niewypał. Oczywiście są większe miasta, które pozostają poza zasięgiem Czwórki no ale tego faktu nie biorę pod uwagę.

tresor 09-10-2010 14:40

@wykrywacz malwersantów

dokładnie, mieszkam w Żywcu i o 4-ce moge sobie pomarzyć. Ile już w tej sprawie listów napisąłem do UKE KRRiT i Polskiego Radia i nic. Jedynie UKE raczyło odpowiedzieć na moje listy. Polskie Radio ma to głeboko w d****. Ani razu nie odpowiedzieli.

jaszek7777 09-10-2010 14:42

@grzes
Mam wieżę Daewoo Ami-310. Do wieży podłączona antena pokojowa ze wzmacniaczem z regulacją poziomu wzmocnienia.
Do odbioru PR4 antena musi być ustawiona poziomo (wtedy szumią wszystkie pozostałe z wyjątkiem stacji ogólnopolskich nadających z mocą min. kilkudziesięciu kW). Próbowałem też z samym symetryzatorem i dwoma dipolami, ale efekt był podobny. Na zwykłym kabelku odbiór fatalny.

grzes 10-10-2010 11:34

A inne odbiorniki jak sobie radzą z odbiorem PR 4? Stosowanie wzmacniacza kilka km od nadajnika to nie jest dobry pomysł. Prawdopodobnie Twoja wieża nie radzi sobie z mocnymi sygnałami pochodzącymi od sąsiednich nadajników.

jaszek7777 14-10-2010 19:11

@grzes

Jak już wspomniałem w pierwszym poście zwykłe radio z gałką (tuner analogowy)i anteną teleskopową w ogóle nie wykrywa PR4. najlepsze jest to, że właśnie przeprowadziłem się do Malborka i tu odbieram PR4 z...uwaga... Kisielic k. Iławy(na 104.8 FM). Żadna mapa zasięgu nie wskazywała na to, że będę tu odbierał tę stację.

Piotr W. 17-10-2010 12:37

Jaszek, to nic dziwnego, że odbierasz Kisielice w Malborku. Dziwne byłoby gdybyś nie odbierał ;)

Nie ma co sugerować się mapami zasięgu. W większości przypadków nie są one wiarygodne. Już lepiej skorzystać ze strony fmscan.org i tam wygenerować sobie "wirtualny bandscan" dla konkretnej miejscowości.

Mat 18-10-2010 15:09

Fajna mapka ale zupełnie nie mowi prawdę byłem w zgorzelcu na mapce piszę ze tam czwórki nie mozna odbierac , co za bzdury mozna ją nawet super odbierac do 3 Kilometrów w głąb granicy niemieckiej wiec nie wiem skąd oni maja informacje
Tylko kłamią Pozdrawiam
Słyszałem ze czwórka ma dostac kilka nadajników spowrotem od dwójki ale czy tak się stanie pozostanie narazie tajemnicą

jaszek7777 18-10-2010 20:12

Tak, tylko ja mieszkam mieszkaniu przerobionym z piwniby/garażu. W każdym razie antena stoi jakieś 30-50 cm n.p.t(erenu) :)


Posting comments after three months has been disabled.