RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!

Po tym, gdy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała koncesje podmiotom zainteresowanym emisją programów w lokalnych multipleksach DAB+, nadszedł czas na krok ze strony Urzędu Komunikacji Elektronicznej. We wtorek, 17 listopada br., w Biuletynie Informacji Publicznej tej instytucji pojawiło się ogłoszenie o rozpoczęciu konsultacji w sprawie konkursu na operatorów. W ramach postępowania przedstawiono trzy projekty – „ogłoszenia o konkursie na siedem rezerwacji częstotliwości multipleksów lokalnych radia cyfrowego DAB+”, „dokumentacji konkursowej na siedem rezerwacji częstotliwości multipleksów lokalnych radia cyfrowego DAB+” i „Projektu rozstrzygnięć decyzji w sprawie rezerwacji częstotliwości, które zostaną wydane po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w art. 118c ust. 3 i ust. 4 ustawy Prawo telekomunikacyjne”. Rezerwacje dotyczyć mają Warszawy, Katowic, Poznania, Rzeszowa, Torunia, Częstochowy i Tarnowa.

Swoje opinie i stanowiska można przesyłać do 18 grudnia br. tradycyjną pocztową na adres urzędu, z kopią w postaci elektronicznej. Niezbędne adresy podane są w Biuletynie Informacji Publicznej UKE. Wyniki postępowania zostaną przedstawione na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Komunikacji Elektronicznej przy ul. Giełdowej w Warszawie oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.


Comments

Wiktor *.dynamic.gprs.plus.pl 18-11-2020 08:11

Jaka będzie przyszłość pasma UKF 88-108 MHz? Czy można to pasmo z czyfrzować dla radia? A nie pchać w pasmo VHF i nadawać równocześnie z cyfrową telewizją naziemną i będzie to powodować zakłócenia i w radiu i telewizji w przypadku tropo gdy fale radiowe przemieszczają się na duże odległości i nawzajem się zakłócają!!!.

Jan *.router9.tygrys.net 18-11-2020 08:29

Żeby to tak ruszyło jak w niemczech to byłoby super :) fajnie ci mają co mieszkają na południe od Zielonej Góry :) mają niemieckie mux-y z Saksonii i Brandenburgii. a w tym roku jeszcze mają uruchomić nadajnik mux1 DE z Neuzelle 2kw w stronę polski co poprawi zasięg na wysokości Gubina i Krosna Odrzańskiego.Urozmaicenie z muzyką jest niezłe od naszych sąsiadów.

Adam *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl 18-11-2020 10:13

jak to będzie w takim tempie iść to Nasze pokolenie pewnie nie doczeka pełnego pokrycia kraju trzema muxami

Piotrek *.centertel.pl 18-11-2020 10:45

Konsultacje - dobre .... Cieszę się bo to oznacza że FM nikt nie wyłączy jeszcze 20 lat :-)

Ricobp *.net.hawetelekom.pl 18-11-2020 11:09

Czy DAB+ PR z Chotycz (RTCN Łosice) w końcu ruszył?

Paweł *.promax.media.pl 18-11-2020 12:24

@Ricobp Niestety ale chyba jeszcze nie ruszył, Coś słyszałem że podobno ma ruszyć do końca tego roku.

Rozbawiony *.static.chello.pl 18-11-2020 13:07

Czy tam w UKE komuś padło na mózg? Nie dość, że z przygotowywaniem dokumentacji konkursowej 'grzebali' się osiem miesięcy, to jeszcze każą przesyłać opinię TRADYCYJNĄ pocztą (P.S. zamknięcie koperty koniecznie metodą 'na ślinę') i żeby było jeszcze śmieszniej z kopią elektroniczną. Czyżby to pokłosie likwidacji Ministerstwa Cyfryzacji? Co z kasą wywaloną na e-PUAP?

Fan Dab *.opera-mini.net 18-11-2020 16:05

Końcem FM-u będzie olbrzymia różnorodność wyboru mupna odbiorników DAB+ oraz ich normalna cena. Póki to nie nastąpi wszystko będzie tylko niszową fanaberią w polski wydaniu bałaganu systemowego.

Łysa Kupa *.instalnet.com.pl 18-11-2020 18:17

Jak tam z ogólnopolskimi multipleksami MUX R1 i MUX R2? Kiedy zostaną rozdane koncesje i kiedy wreszcie ruszą?

"czyfryzacja" *.dynamic.gprs.plus.pl 18-11-2020 18:36

"Z czyfryzować" to sie pasma UKF FM nie da. Co najwyżej można by je (teoretycznie) scyfryzować Ale nie śpieszmy się, ani nie ma takich odbiorników, ani to potrzebne. A UKF FM jest dalej potrzebny!

Łysa Kupa *.instalnet.com.pl 19-11-2020 00:52

Na FM najlepiej byłoby uruchomić HD Radio, bo kto powiedział, że nie można nadawać jednocześnie w dwóch systemach emisji cyfrowej? Czemu ograniczać się tylko do jednego? HD Radio nadaje cyfrowo na tych samych częstotliwościach co analogowe FM, ale nie wymaga likwidacji analogowego FM, bo jest możliwe jednoczesne nadawanie na tej samej częstotliwości w sposób analogowy i cyfrowy HD Radio. Jednoczesne nadawanie w dwóch standardach cyfrowych HD Radio i DAB+ nie wykluczałoby się, bo HD Radio nadaje w paśmie UKF, a DAB+ na wyższych częstotliwościach. Jednoczesne nadawanie w HD Radio i DAB+ umożliwiłoby uruchomienie kilkukrotnie większej ilości stacji radiowych. HD Radio i DAB+ powinny być dostępne jednocześnie, w każdym kraju na całym świecie. Nie ma potrzeby ograniczać się tylko do jednego z tych systemów.

Nightpurrer *.dynamic.chello.pl 19-11-2020 03:20

Z HD radiem pomysł fajny :)

Krzysztof Sagan *.dynamic.gprs.plus.pl 19-11-2020 07:47

Pamiętajmy jednak, że w USA raster wynosi 0,2 MHz. W Europie mamy 0,1 MHz i w związku z tym HD Radio jest "za szerokie". Druga sprawa to przepływności dostępne na tych podnośnych...

Łysa Kupa *.instalnet.com.pl 19-11-2020 12:14

Więc wystarczyłoby zmodyfikować częstotliwości nadawania stacji radiowych w całej Europie. Gdyby chciano, to dokonanoby tego szybko i bezproblemowo.

Krzysztof Sagan *.dynamic.gprs.plus.pl 19-11-2020 12:38

Ciekawe jak miałoby to wyglądać w skali Europy... W takich Włoszech to by oznaczało zmniejszenie dostępnych stacji analogowych o mniej więcej 50%. Zresztą DAB+ jest w stanie zaoferować znacznie lepszą jakość dźwięku niż HD Radio. Jeśli mnie pamięć nie myli pierwszy strumień w HD Radiu ma 64 kbps, a drugi 32 kbps.

Niebuszewo *.dynamic.chello.pl 19-11-2020 16:24

W Szczecinie (okolice kladki nad Przyj. Zolnierza) odbieram 3 muxy niemieckie i polski - 54 stacje razem. Muxy niemieckie od13 do 15 stacji o dosc niskim bitrate np 48bit/s Srednio ok 88 bit/sek .

Ricobp *.net.hawetelekom.pl 20-11-2020 15:52

@Krzysztof Sagan
Właśnie - we Włoszech byli w stanie zadbać o bogatą ofertę na FM. Nie to co w Polsce.

Wiktor *.dynamic.gprs.plus.pl 25-11-2020 12:17

@Łysa Kupa popieram w 100%.!!!

Wiktor *.dynamic.gprs.plus.pl 25-11-2020 12:29

@Łysa Kupa popieram w 100%.!!! ileś lat temu Polskie Radio potem RMF FM testowali na terenie Warszawy cyfrowy Amerykański system HD Radio w Paśmie UKF FM .

Fan Cyfry *.dynamic.chello.pl 25-11-2020 17:00

Niech będzie wreszcie cyfrowo ale Jedynka na 225 kHz, tysiące razy czytałem że nadajnik jest przystosowany do nadawania cyfrowego i ciągle nic nie jest w tym kierunku robione, mam oczywiście w radiu odbiór 225 kHz, ale bardzo rzadko włączam na AM i nie dłużej niż na 3 - 4 sekundy, bo tego ograniczonego pasma od góry i rzężenia, burczenia w tle nie da się po prostu dłużej słuchać


Posting comments after three months has been disabled.