RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!

Trzy miesiące trwała przerwa w emisji eksperymentalnego multipleksu DAB+ z góry Prehyba nieopodal Szczawnicy. Jej powodem było wygaśnięcie dotychczasowego pozwolenia radiowego. W sobotę 12 czerwca br. emisja na kanale 10B została wznowiona. Formalnie zmienił się jednak podmiot odpowiedzialny za prowadzenie testów – do marca br. była to diecezja tarnowska, teraz wnioskodawcą była spółka DABCOM.

Wraz ze zmianą podmiotu odpowiedzialnego za emisję zmienił się skład multipleksu. W miejsce opolskiego Radia Doxa, częstochowskiego Radia Fiat i rzeszowskiego Radia VIA pojawiło się Radio Nuta, Disco Radio, a także gliwickie Radio Imperium, Radio 7 z Mławy, Wasze Radio FM z Wągrowca oraz Muzyczne Radio z Jeleniej Góry. Tym samym aktualnie w multipleksie znajduje się jedenaście programów – RDN Małopolska, RDN Nowy Sącz, Radio Profeto, Trendy Radio, Mega Radio oraz wspomniane wyżej Radio Nuta, Disco Radio, Radio Imperium, Radio 7, Wasze Radio FM i Muzyczne Radio. Bitrate w przypadku każdej ze stacji wynosi 128 kbps.

/hb/

Comments

Bartek *.neoplus.adsl.tpnet.pl 12-06-2021 16:20

Gratulacje dla MR, rozwijajcie się!

Ricardo *.dynamic.mm.pl 12-06-2021 20:32

Pięknie odbiera... czekam na odpalenie Tarnowa :)

Yaros *.wb.wifirst.net 12-06-2021 20:49

Brawo Muzyczne Radio, życzę zasięgu ogólnopolskiego!

Kes *.dynamic.chello.pl 12-06-2021 22:39

Radio 7 z Mławy? Radio?

Mask *.neoplus.adsl.tpnet.pl 12-06-2021 22:39

Wszystkie z bitrate 128 kbps, czy to nie kosztem korekcji błędów?

Szymon *.adsl.inetia.pl 12-06-2021 23:40

Nowa oferta multipleksu jest bardzo atrakcyjna, gratulacje dla Muzycznego Radia za poszerzenie zasięgu :D

Blueukf *.internetdsl.tpnet.pl 13-06-2021 06:02

Mask: Tryb ochronny EEP-3B. Możliwość zmieszczenia 12 stacji po 128kbps

Radek *.neoplus.adsl.tpnet.pl 13-06-2021 08:07

Dawać ten multipleks do Chojnic woj. Pomorskie, tu by też popularność dab+ urosla, brawo dla muzycznego radia że jest w cyfrowym radiu.

Piotr W. *.dynamic-3-poz-k-0-0-0.vectranet.pl 14-06-2021 05:44

Dołączenie Muzycznego Radia to świetna wiadomość. Z drugiej strony, trochę szkoda wyłączenia Radia Doxa, które też obecnie zalicza się do krajowej czołówki jeśli chodzi o lokalne rozgłośnie.

Szkoda, że nadawcy „cyfryzując się” kompletnie zapominają o woj. opolskim. MUXy lokalne są bądź będą wszędzie dookoła, oprócz naszego regionu. Nie tylko Wrocław i Katowice ale nawet Częstochowa, Bielsko i Tarnów mają dostęp do takich MUXów a u nas ciągle bieda i nawet koordynacji czy konkursu ani widu ani słychu. MUX w składzie: Doxa, Muzyczne Radio, Park, Vanessa, ONY, Nuta, Disco, Profeto byłby idealny i przekonałby wielu słuchaczy do zakupu odbiorników DAB pod warunkiem, że nadawany byłby z dobrej lokalizacji (komin E Opole, GŚA). Ciekawe czy kiedyś doczekamy takiego cuda…

Jan *.router9.tygrys.net 14-06-2021 05:52

Niech dabcast doda muzyczne radio do mux-a w Gdańsku :) :) :)

Blueukf *.146.97.108.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl 14-06-2021 07:25

PiotrW: W przeciągu kilku dni spełni się Twój sen o radiu cyfrowym w Opolu:)

Piotr W. *.204.20.14.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl 14-06-2021 12:10

Czyżbyś wiedział coś więcej ;) ? Ciekawe jaki będzie skład multipleksu i skąd będzie nadawany ? Oby był podobny do tego, który napisałem - to by było marzenie.

039j *.play-internet.pl 14-06-2021 21:48

moze ktoś zreaktywizuje radio maks
szkoda mi było tej stacji
muzyka,sport i wiele ciekawych rzeczy

Piotr2802 *.225.206.184 15-06-2021 05:35

Ostatnio słucham Radio Imperium w mux z Bielska DAB+. W Krakowie odbiór bez problemu na górnych piętrach z anteny teleskopowej. Wasze Radio FM i Muzyczne Radio dodałem w aplikacji internetowej Nuvola smart do mojego tunera i komplet 65 stacji nadających w DAB + w Polsce jest pod ręką...Miło się tego słucha i jest jakiś wybór a nie tylko mux PR w moim mieście.

Blueukf *.internetdsl.tpnet.pl 15-06-2021 06:17

039j: Jeśli jest coś czego nikt do tej pory nie zrobił, to znaczy że Ty to zrobisz najlepiej:)

Piotr W.: Wiem coś więcej, ale nie chcę popsuć zabawy. Powiem tylko tyle, że radość będzie stopniowana, a na samym końcu spełnią się wszystkie marzenia:)

039j *.play-internet.pl 15-06-2021 16:58

ja mam sentyment do starych audycji
w tv powtarzają niemal caly telewizyjnny PRL z całego swiata filmy seriale, produkcje z 2 rp
a radio nie

Xyz *.static.chello.pl 15-06-2021 20:09

@Blueukf, dlaczego w Gliwicach emisja będzie prowadzona z tak kiepskiej lokalizacji?

Piotrek *.centertel.pl 16-06-2021 07:21

@Piotr 2802 "dodałem w aplikacji internetowej Nuvola smart do mojego tunera" - to po co CI ten cały DAB jak możesz stacje z całego świata dodać sobie w streamingu do tunera i słuchać nierzadko w lepszej jakości niż dają nadawcy w DAB+ ?

Anten *.dynamic.mm.pl 16-06-2021 08:02

Mnie tylko ciekawi jedno: dlaczego dwójka wybitnych fachowców od radia zakłada spółkę i inwestuje w technologię, przed którą równie świetlana przyszłość jak niegdyś przed Amber Gold. :) Próba natrzepania hajsu, zanim bańka pęknie i nadawcy ostatecznie się zorientują, z czym mają do czynienia?

Piotr2802 *.225.201.133 16-06-2021 10:55

@Piotr Tak masz rację , DAB+ ma potężną konkurencję jeśli chodzi o internet i praktycznie każda stacja radiowa nadaje w sieci, jakość jest o wiele lepsza a i zdarzają się w internecie stacje, które nadają w jakości 320kb/s.

Fan Pr24 *.dynamic.chello.pl 16-06-2021 13:09

Naprawdę trudno to zrozumieć, dlaczego miłośnicy radia, którzy tu komentują od lat, tak nie lubią technologii DAB+? przecież odbiór np. PR24 jest nieporównanie czystrzy, lepszy, radio przenośne potrzebuje antenę teleskopową znacznie krótszą niż do odbioru na UKF-FM (nawet może być całkiem złożona w odbiorniku i jakość dźwięku nie zmienia się wcale).

Piotr W. *.204.20.14.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl 16-06-2021 19:03

Nie krytykuję samego standardu emisji DAB+ lecz jej wykonanie. Nadajniki zdecydowanie zbyt małej mocy, do tego powycinane w niektórych kierunkach do kilku Watów. Co z tego, że stacjonarnie w pobliżu nadajnika odbiór na krótkiej antenie teleskopowej jest wyśmienity, skoro mobilnego praktycznie nie ma wcale i sygnał zanika co chwilę. Jeszcze inna kwestia to jakość przekazu jak i sama zawartość - w zdecydowanej większości kraju wybór ograniczony praktycznie tylko i wyłącznie do multipleksu Polskiego Radia. Z drugiej strony, nie dziwi mnie niechęć nadawców komercyjnych do DAB skoro proponuje im się zasięg użyteczny bliższy samochodowemu transmiterowi niż obiektom RTCN na FM. Dlaczego brakuje emisji DAB z większą mocą (przynajmniej 30 kW) z takich obiektów jak Ślęża, Śrem czy Trzeciewiec ? Gdyby DAB wykonano solidnie i gwarantował on stabilny odbiór mobilny na większości terytorium kraju, zainteresowanie by wzrosło. Niestety, jest jak jest i tworzy się błędne koło.

. *.centertel.pl 17-06-2021 02:19

Fanom DAB polecam obejrzeć ten film w całości:
https://www.youtube.com/watch?v=QJCEHnJi1e8

Edek *.neoplus.adsl.tpnet.pl 17-06-2021 18:27

Radio DAB + nie ma żadnej przyszłości. Węgrzy wyłączyli już wszystkie nadajniki DAB + a ostatnio sygnał cyfrowego radia wyłączyła Irlandia. Kwestią czasu jest kiedy inne kraje zrobią to samo https://www.youtube.com/watch?v=5cMYmNmfMss

Fan Pr24 *.dynamic.chello.pl 18-06-2021 04:36

@Edek, II Wojna Światowa też podobnie jak teraz zaraza COVID-19 zatrzymała rozwój np. telewizji na świecie, moim zdaniem nie ma i nie będzie już nigdy innej alternatywy dla rozwoju technicznego radia, jak tylko całkowite (od studia do nadajnika) przejście na nadawanie cyfrowe.

Mody *.adsl.inetia.pl 18-06-2021 04:48

@Edek
Polska też zrobi switch off to tylko kwestia czasu, radio to coś więcej niż słuchanie w tak kiepskiej jakości z mydelniczki żadna pożądna marka hi-fi nie produkuje tunera Dab+ dlaczego? a no dlatego że to syf jakościowo-dźwiękowy z dodatkowymi problemami w terenie, większość odbiorników to tzw. mydelniczki z jednym głośniczkiem aby ukryć niedoskonałości kiepskiej transmisji dźwięku wręcz przerażającej wcale nie dziwota że RMF czy Zet nie chcą wchodzić w ten badziewny Dab sprzęt studyjny za kilka baniek a odbiór jak z magnetofonu typu Grundig ale bez szumów.

Dabfun *.204.51.199.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl 18-06-2021 05:54

Ja tam wolę słuchać dobrej muzyki w kiepskiej jakości, niż disco polo w HiFi. Choć nie wiem skąd wziął się mit, że w Dabie jakość jest zła. Kiedy radio przełącza się z FM na cyfrę, słychać zdecydowaną poprawę. Dźwięk nie jest zbity i płaski, a wysokie są bardzo przyjemne. Najlepsza stacja w całej paczce pod względem muzycznym, jest muzyczne radio. Szkoda że odkryłem tak późno.

Edek *.neoplus.adsl.tpnet.pl 18-06-2021 09:23

Fan Pr24 Cyfyzacja radia ma już miejsce w internecie i nie ma potrzeby wprowadzania systemu DAB+. Przyszłość radia to połączenie internetu z urządzeniami mobilnymi. Być może rozwój radia dokona się poprzez rozbudowę sieci 5G, na pewno nie poprzez DAB +. Moim zdaniem DAB + nie ma przyszłości, to jest już przestarzała technologia

Fan Pr24 *.dynamic.chello.pl 18-06-2021 09:31

Właśnie, ważne jest słuchanie - porównywanie DAB+ i FM ale koniecznie na tym samym odbiorniku (tunerze), jeżeli ktoś posłucha albo podłączy tani odbiornik przenośny DAB+, i to jeszcze za pomocą gniazda słuchawkowego! do dobrego zestawu Hi-Fi z tunerem FM, i potem porównuje dźwięk, no to musi być z tego tylko "syf jakościowo-dźwiękowy".

Fan Pr24 *.dynamic.chello.pl 18-06-2021 09:51

@Edek, Jeżeli tak się kiedyś stanie: "połączenie internetu z urządzeniami mobilnymi" i radio nie będzie już miało swojej niezależnej sieci nadawczej, to moim zdaniem "rozpłynie" się w Internecie i w końcu całkowicie zniknie.

Blueukf *.internetdsl.tpnet.pl 18-06-2021 20:07

@Edek,

Po pierwsze, wytłumacz komuś w wieku 50+ w jaki sposób słuchać radia internetowego za pomocą telefonu.
Po drugie, jak w gąszczu tysięcy stacji internetowych znaleźć coś konkretnego.

W DAB wystarczy włączyć radio, które samoczynnie wyszuka kilkadziesiąt stacji i zacznie grać pierwszą napotkaną.

Po trzecie, ktoś kto zachwala super nowoczesne sieci komórkowe jako doskonałe medium do słuchania radia, niech sobie zacznie w ten sposób słuchać radia, jadąc np. autostradą. Od siebie dodam tyle, że niekiedy nie da się nawiązać stabilnego głosowego połączenia telefonicznego, nie mówiąc o ciągłej transmisji danych. Im nowocześniejsza sieć, tym większy nacisk na przepływność, ale niekoniecznie na dostępność.

Po czwarte, w jaki sposób bazując na FM sprawić, by pojawiły się w eterze nowe stacje?

Może ktoś mówić że DAB jest nie z tej epoki, ale równie dobrze można to samo mówić o kole. Choć zostało odkryte w starożytności, to z powodzeniem służy do dziś i jest stosowane w najnowocześniejszych pojazdach. Może zamiast krytykować technologię, ktoś przedstawi jakiś lepszy pomysł na rozwiązanie wspomnianych powyżej problemów?

Edek *.neoplus.adsl.tpnet.pl 18-06-2021 22:45

@Blueukf a po co mi kilkadziesiąt stacji na których co 5 minut leci reklama środków na przeczyszczenie? W intenecie dostępnych jest tysiące stacji radiowych z całego świata do wyboru do koloru. Czy słuchałeś kiedyś DAB+ jadąc autostradą, albo w terenie zabudowanym lub w tunelu ? Tego się nie da słuchać co chwilę czkawka i co jakiś czas kompletna cisza. Norwegia wyłączyła jakiś czas temu radio analogowe FM i dopiero wtedy dotarło do Norwegów, że mieli coś co działało bardzo dobrze. Niestety jak każda technologia tak i DAB+ ma swoje poważne wady. Poza tym, w odróżnieniu od stacji FM, które mogą być odbierane z szumami i trzaskami, zakłócenia w odbiorze sygnału lub oddalenie się od nadajnika radia cyfrowego powodują całkowite przerwanie odbioru czyli po postu głuchą ciszę. Niestety DAB + wymaga bardzo gęstej sieci nadajników doświetlających żeby to w ogóle działało i nie chodzi tu o krytykę tej technologi tylko o pokazanie jak to wygląda w praktyce

Mody *.adsl.inetia.pl 19-06-2021 04:35

@Fan Pr24
Większych wypocin nie słyszałem, kolega myśli że robiłem testy na mydelniczce?albo tanim radiu samochodowym? nawet tych w/w usłyszysz różnicę jak można pisać takie bzdury że jak przełączy na cyfrę jest lepszy dźwięk, ja sprzedałem Marantza Na 7004 i kupiłem sieciówkę NA 6005 z samym tunerem internetowym po to aby tego badziewa nie słuchać jakim jest Dab+tak jak pisze @Edek przyszłość cyfry to tylko internet, tak na zdrowe ucho po co nam słuchać np. Radia Kierowców 96kbps w Dab i się męczyć jak mogę włączyć radio internetowe i tam ta stacja ma 192 kbps i słuchać z zadowoleniem, wszystkie stacje mają większy bitrate jak twój Dab, to tak jest jak się nie ma pojęcia o technice radiofonicznej tyle lat a nic jeszcze lepszego od analogu nie wymyślono, dobej klasy gramofon z przeciętną wkładką Ortofona zagra lepiej niż przeciętny cd to samo się tyczy FM.

Blueukf *.internetdsl.tpnet.pl 19-06-2021 06:13

@Edek
Reklamy w radiu, a zasięg techniczny to dwie różne sprawy. Poza tym Mega, Nuta i Disco nie grają reklam w ogóle, Profeto ma małą ilość reklam. Pozostałe stacje które grają reklamy środków przeczyszczających to stacje FMowe. Argument więc nie trafiony.
Tak, słucham DAB+ na autostradzie. Tyle że do słuchania używam radia samochodowego z anteną na dachu. Da się przejechać ze wschodu na zachód, i z północy na południe bez utraty sygnału (oczywiście MUX PR). Warto samemu sprawdzić, a nie wyrabiać sobie zdania na podstawie filmów nagranych przez krótkofalowca który w swoim rozumowaniu popełnia podstawowe szkolne błędy. Po pierwsze fale o częstotliwościach z zakresu 100 MHz i 200 MHz mają różne właściwości. Oczywiście pod względem propagacji i penetracji murów wygrywa zdecydowanie ten niższy zakres. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by po wyłączeniu FM zaimplementować w zakresie 87.5-108 emisje DAB+ (jest tam 13 bloków częstotliwościowych).
Czy robił ktoś testy zasięgu emisji FM i DAB+, wykorzystując tę samą moc nadajnika (a w zasadzie gęstość widmową, bo FM mieści się w kanale 200-300 kHz a DAB 1536 kHz) i tę samą częstotliwość? Okazałoby się, że przy mocy sygnału gdzie odbiornik cyfrowy nie jest w stanie nic zdekodować, w przypadku FM nie byłoby czego słuchać. Dzięki bardzo prostej modulacji QPSK, wystarczy że stosunek sygnał/szum wynosi kilka dB i już można słuchac w pełnej jakości. Małe moce nadajników to inny problem, tym bardziej że 10kW dla DAB+, to tak jak ok 2kW dla FM. Ale można to skompensować projektując sieci SFN.

Anten *.dynamic.mm.pl 19-06-2021 08:49

To dążenie do cyfryzacji radia za wszelką (a właściwie ostatniego elementu toru, bo cała reszta od dawna jest cyfrowa), to jest jakaś porąbana obsesja.

Nikt nie bierze pod uwagę właściwości nośnika, jakim są fale radiowe. Jeśli chcemy uzyskać mobilny odbiór cyfrowy bez zakłóceń, musimy albo zbudować potężną sieć przekaźników (jak to robią operatorzy komórkowi), albo wyeliminować przeszkody terenowe. Może dabowi lobbyści powinni w tym celu połączyć siły z płaskoziemcami? ;)

Transmisja analogowe ma to do siebie, że spadek siły sygnału nie powoduje większych uciążliwości po stronie odbiorcy. Ot, zaszumi. Nie ma wielkiego dyskomfortu dla słuchacza, a treść komunikatu pozostaje w pełni zrozumiała. W przypadku transmisji cyfrowej zakłócenia odbioru w najlepszym wypadku objawią się "czkawką", zazwyczaj jednak całkowitym zanikiem sygnału.

Po jakiego grzyba wprowadzać technologię, która oznacza jakościowy regres, a nie progres? I mam tu na myśli wyłącznie sam odbiór, bo o "jakości" dźwięku przeciętnej dabowej stacji to już nawet nie chce mi się pisać.

Oczywiście, że fale radiowe w różnych zakresach mają różne właściwości. Przede wszystkim fale o wyższej częstotliwości mają niższą długość, więc teoretycznie do odbioru DAB potrzeba mniejszej anteny niż do UKF. Teoretycznie - bo jak jest w praktyce, pokazał zalinkowany wyżej film. I tyle w temacie właściwości fal.

Natomiast porównując DAB do radia internetowego, wspomniałbym o pewnym - na ogół pomijanym - aspekcie. W przypadku transmisji broadcastingowej - inaczej niż przy streamingu - zagubione pakiety danych nie dotrą do odbiorcy z opóźnieniem, nie zostaną nadane drugi raz. Po prostu przepadną - możliwości korekcji błędów są tutaj znacząco ograniczone. A to musi oznacza, że przerwy w odbiorze praktycznie są nie do wyeliminowania - są one wpisane w naturę tej technologii.

A że DAB oznacza więcej stacji niż FM? Od razu nasuwa się pytanie: jakiego typu stacji? I po co? Żeby te, które jeszcze starają się nadawać sensowny program, wyparła konkurencja ze strony dabowych szaf grających? Żeby rynek reklamowy rozmydlić do tego stopnia, by zamiast inwestować w ofertę nadawcy musieli ciąć koszta i walczyć o przetrwanie? Naprawdę tak ciężko zrozumieć, że radio utrzymuje się z reklam? A lokalne rynki reklamowe nie są z gumy i zwyczajnie nie ma tam miejsca dla kilkudziesięciu stacji radiowych? Chyba, że radio uznamy szafę grającą pokroju Megi czy innej Nuty...

Fan Pr24 *.dynamic.chello.pl 19-06-2021 10:03

Chodzi o to żeby w radiu w 21 wieku było tak: jeden nadajnik albo SFN i jedenaście programów radiowych, teraz tak dobrze mają tam górale w pensjonatach w Szczawnicy, prosimy o takie eksperymentalne multipleksy DAB+ w całym kraju.
A na małym kieszonkowym odbiorniku radiowym (jednogłośnikowym) bardzo dobrze się słucha DAB+, antena teleskopowa może być złożona i to nawet przy słabym sygnale, są czyste wyraźne średnie tony, nie męczą i nie przeszkadzają głębokie basy i syczące wysokie tony.

Marek *.dynamic.chello.pl 19-06-2021 11:13

Radio DAB+ ma mniej więcej taki sens jak istnienie bardzo prymitywnych niskiej jakości przekazów jak Radio 7 czy Radio BPodróż w Warszawie czy Szczawnicy.

Do Anten *.dynamic.chello.pl 19-06-2021 11:17

Brawo!!! Nic lepszego nie przeczytałem na temat DAB od bardzo dawna. Dziękuję za te słowa. 100% racji.

Praktyk *.120.211.116 19-06-2021 15:52

Streaming to, streaming tamto. Z punktu widzenia odbiorcy może jest to jakąś alternatywą. Ale czy z punktu widzenia nadawcy na pewno jest tak różowo? Gdyby tak było, nadawcy przecież dawno opuściliby FM - zwłaszcza, że w sieci nie ma koncesji (póki co). Co więc ich powstrzymuje? Prawdopodobnie największa zaleta tego medium, która jest jednocześnie jego największą wadą: skończona, policzalna ilość odbiorców. Z jednej strony to fantastycznie widzieć, ile osób słucha. Lecz z drugiej strony ta informacja to największy kat: jeżeli audycja "nie idzie", od razu widać, że ludzie wyłączają. Jeżeli zaś wszystko jest doskonale, to jeszcze gorzej: bo za każdego jednego słuchacza, który raczy włączyć radio, trzeba osobno zapłacić. Utrzymać finansowo streaming na 50 tys. odbiorców a emisję z jednego nadajnika naziemnego do 50 tys. słuchaczy to są dwa światy. Technologia nie gra tu roli - czy to będzie FM czy DAB, to wynik będzie podobny: broadcast finalnie nadawcy bardziej się opłaca. W Internecie "próg wejścia" jest stosunkowo niski - to fakt - każdy może nadawać. Ale zdecydowana większość "wymięka", bo nie jest w stanie dotrzeć do słuchaczy. Pozycjonowanie, reklama, marketing w social media - to wszystko kosztuje. W eterze zawsze masz szansę na przypadkowego nowego słuchacza. Nadawcy, którzy nie mogą już liczyć na koncesję FM, szansy na takiego słuchacza upatrują właśnie w DAB+. A w Internecie? Pamiętam początki real-audio, potem shoutcasta - wieści o nowych radiach w Internecie rozchodziły się same. Teraz mamy rok 2021 - załóż radio w sieci, zacznij nadawać i czekaj, aż je ktoś przypadkowo "złapie". Życzę szczęścia!

039j *.play-internet.pl 20-06-2021 10:01

@Blueukf
jak by było takie archiwum jak z dostępem to do tekstów i prasy w necie to bym nie czepia sie
jak bym miał nagrać te wszystkie ulubione audycje to bym poszedł z torbami
każdą kasete wtedy kupowac
mówią ,ze wsieci nic nie ginie (prędzej znajde gdzieś mój wpis niz ulubiony plik audio
wiele było fajnych piosenek
ale ja nie jestem wujek youtube i nieznam kazdej z nich dobrze
,ze google i youtbe sugeruje zblizona nazwe wykonawcy lub tytułu ale i tak nie zawsze znajde to co mi sie podobało lub podoba

Jan *.router9.tygrys.net 22-06-2021 10:12

Jak ktoś chce lepszej jakości to niech sobie z neta ciągnie jak dla mnie w aucie taka jakość wystarczy .
Trzeba pamiętać ze radio jest dla ogółu tak jak tv naziemna jak chcesz Lepiej to musisz płacić.
W Niemczech jakość gorsza niż w PL bo tylko 72kb/s na stację ale jakoś da się słuchać w aucie i jest mega różnorodność każdy może włączyć na co ma ochotę ( lubuskie wysokość Żary ,Żagań ponad 90 stacji radiowych w DAB+ w tym 12 polskich) .A w Polsce co pare lipnych stacji ogólnopolskich wałkujących tą samą muzykę 24na dobę .
Czas już skończyć z monopolem w eterze .jaki jest na FM
Słuchacze zweryfikują jakie stacje się utrzymają a jakie nie
Pozdrawiam

Szymon *.adsl.inetia.pl 22-06-2021 16:00

W okolicach Żar i Żagania akurat jest czego słuchać w ramach UKFu, choćby Muzyczne Radio, Radio Index, Antyradio oraz stacje z Niemiec i Czech ;)
Ale zgodzę się, że da się tu odebrać sporo multipleksów DAB+ (jednak czeski MUX na kanale 12C jest dość wymagający w odbiorze, ma słabszy zasięg niż emisje UKF z Jested, przegrywa nawet z Evropą 2 na 88,1 MHz - też 1 kW ERP). Dla każdego coś dobrego, gorzej z jakością techniczną (audio). Najbardziej przemawia do mnie sunshine live w ramach multipleksu na kanale 5C.

Jan *.router9.tygrys.net 24-06-2021 09:08

Szymon@ najlepsza stacja z DE :) w N.B i Jasieniu bez większego problemu można słuchać .ale czeski mux tam nie dociera :(
Ale z muxów z DE to fakt przekrój muzyczny jest bardzo dobry +mux MDR

Piotrek *.centertel.pl 24-06-2021 17:03

Porównujecie to OK - proszę o informacje jak jest z czeskim /niemieckim DVB-T. Czy tam również tak jak w polskim jest 30 stacji i nie ma czego oglądac bo oferują je 3 główne podmioty pod róznymi klonami? czy jest większa róznorodność i mniej powtórek.... To samo tyczy się DAB+ Gowarzysz Winnicki wpierdzieli 32 stacje do MUX w jakośći modemowej 56kb/s tylko po to by na każdej nadawać reklamy i powrótki tego samego w kółko.

Jan *.router9.tygrys.net 25-06-2021 11:44

Piotrek@ mux z Czech odbiera w Nowogrodzie Bobrzańskim/lubuskie jeden śmiga drugi jest co jakiś czas jak wiatr zawieje od nich :) niemieckich mu-ów nie wyłapało mi bo są w polaryzacji pionowej z Coitus

Anna *.dynamic.chello.pl 25-06-2021 13:40

W Szczecinie odbieram 60 stacji w DAB+ w tym 11 w mux Polskiego Radia, przy dobrej pogodzie ok 100 w tym muxy nadawane z Berlina. I to jest wg mnie sila radia cyfrowego wybor a nie pare stacji na UKF-ie.....


Posting comments after three months has been disabled.