RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!

Gdyby ktoś tworzył w Polsce listę „pechowych” częstotliwości, to z całą pewnością znalazłaby się na niej pozycja dotycząca 101,1 MHz w województwie świętokrzyskim. Na papierze wszystko wygląda wzorcowo – w marcu 1998 roku znalazła się ona w wydanej spółce Exbud Media koncesji na nadawanie programu o nazwie Radio TAK. Następnie pojawiała się w kolejnych wydawanych nadawcy dokumentach – w roku 2005 i 2012, gdy stacja grała już pod szyldem RMF MAXXX. W eterze wyglądało to zgoła inaczej. Pierwsze podejście do emisji we Włoszczowie kielecka stacja podjęła już w roku 1998, po trzech latach została ona jednak przerwana ze względów finansowych. Podejście drugie przeprowadził już nowy właściciel jesienią 2007 roku. Tym razem skończyło się na niecałych trzech miesiącach i protestach okolicznej ludności, którzy skarżyli się na zakłócenia. Trzecia próba przeprowadzona została kilka miesięcy później – w sierpniu 2008 roku i trwała do czerwca 2009 roku. Wówczas emisja prowadzona była ze Stobiecka nieopodal Radomska – z wieży, z której przed laty korzystało Radio RMF FM. Na przeniesienie częstotliwości na tak dużą odległość nie zgodziła się jednak Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Emisja na 101,1 MHz powróciła 29 czerwca br., na pół roku przed wygaśnięciem aktualnej koncesji RMF MAXXX. Tym razem sygnał nadawany jest z obiektu Emitela w Dobromierzu koło Włoszczowy. Zgodnie z wydanym w kwietniu br. pozwoleniem radiowym sygnał nadawany jest z mocą ERP 1,5 kW z anteny zainstalowanej na wysokości 57 metrów n.p.t. Czasowa zgoda na emisję wygasa w 7 października br.


Comments

Uniquetm *.dynamic.mm.pl 29-06-2022 22:43

Godne odnotowania jest to, że pierwszy obiekt z Włoszczowy, to nie okoliczny Dobromierz, a Komin Stolbudu, z którego RMF Maxxx we wrześniu 2007 podjał swoja pierwsza próbe emisji.

Piotrek *.static.chello.pl 30-06-2022 08:16

Czy w okolicach Włoszczowej nie można odbierać emisji ze Św Krzyża że potrzebne jest tam doświetlanie?

Krzysztof Sagan *.centertel.pl 30-06-2022 10:59

Częstotliwość 101,1 MHz znalazła się w koncesji Radia TAK, kiedy dla Świętego Krzyża moc ERP wynosiła 5 kW. Do czasu przejęcia stacji przez MAXXXa KRRiT nie zgadzała się na zwiększenie mocy. Teraz MAXXX ma 20 kW ze Świętego Krzyża, ale mimo tej zmiany norma dot. poziomu sygnału nie była we Włoszczowie spełniona (patrz mapka na stronie KRRiT)

Łysa Kupa *.87.13.103 30-06-2022 11:18

Czy dzięki temu wreszcie można słuchać RMF Maxxx w Łodzi?

Maro *.play-internet.pl 30-06-2022 13:51

W Pruszkowie bezproblemowy odbiór RMF MAXXX 106,5. wieczorami szumiące stereo z RDS.
gorzej będzie, kiedy w tej samej polaryzacji V uruchomiony zostanie nadajnik Polskiego Radia Łódź w Łowiczu na 106,5.

Tymczasem z Włoszczową 101,1 chodzi aby radio odbierało w piwnicach i ziemiankach na byle czym. Faktycznie wtedy zasięg ze Św. Krzyża to może być niewystarczający. Poza tym ta częstotliwość oprócz czasu kiedy nadajnik był w Stobiecku Szl. wpisuje się na listę niepotrzebnych i zmarnowanych częstotliwości w Polsce

M666 *.toya.net.pl 30-06-2022 18:07

@Łysa Kupa absolutnie nie, pamiętaj że w łodzi jest Radio Złote Reklamy na 101,3FM

Mac91 *.astral.lodz.pl 30-06-2022 19:27

M666 powinno dać radę odbierać wszakże 101,3FM jest o 2 MHz oddalone od 101,1 i nie powinno się zakłócać chyba, że na 101.2 ale to maksymalnie.

Duduś *.dg-net.pl 30-06-2022 20:35

Na 101.1 nadaje radio kiss fm, przez takie cos na Śląsku zakłóca mi odbior pepika!!! Niech to ktos zacznie testować w terenie, a nie rządzić zza biurka!!

Rze.fm *.145.230.94.awnet.cz 30-06-2022 20:43

Niech MAXXXa w Krośnie podniosą do 1 kW albo niech przeniosą się na Suchą Górę albo na Magdalenke żeby MAXXX był w Rzeszowie jak KRRiT poprzedniej powielenia przeszkadzały.

Luki *.dynamic.gprs.plus.pl 01-07-2022 08:07

@Rze.fm Rmf Max Krosno nadawane jest z Suchej Góry ;)

??? *.rmf.pl 01-07-2022 10:41

@Duduś
Od kiedy to Czeskie stację maja mieć chroniony zasięg na terenie Polski ? (101,1 MHz KISS)
Czyli jak dobrze rozumiem lepsze Czeskie stacje radiowe jak Polskie koncesjonowane ?
@Mac91
Rozumiem że masz na myśli 0,2 MHz czyli 200 kHz, minimalna separacja stacji radiowych CCIR z jednej lokalizacji to 400 kHz, w Polsce są wyjątkowe przypadki 300 kHz , ale stacje się wzajemnie zakłócają na obszarze swojego nadawania powyżej 4%

Rze.fm *.dynamic.gprs.plus.pl 01-07-2022 13:08

@Luki a nie z Czarnorzek?

M666 *.toya.net.pl 01-07-2022 15:11

Mac91 - może i powinno, ale nie daje rady. W południowo zachodniej częsci Łodzi na 101,1 strzępki sygnału RMF MAXX i przypierdy od 101,3.

Winexpert *.neoplus.adsl.tpnet.pl 01-07-2022 18:09

@M666 raczej Radio Złota (albo jak kto woli - Brązowa, bo w końcu nie wszystkie utwory z playlisty RZP są "złote") Powtórka. W koło to samo [beep]. Dzień bez Fleszara i Amy Macdonald stracony!

Winexpert *.neoplus.adsl.tpnet.pl 01-07-2022 18:15

Choć też masz rację. Teraz komerchy w koło reklamują różne Apapy i inne... Co, zaraz będzie reklama latającego dywanu?

Mac91 *.astral.lodz.pl 01-07-2022 18:41

M666 Fakt moc 101,1 zapewne okej ale Złote Przeboje ma lepszy zasięg, sprawdzę odbiór na Osiedlu Janów tam mieszkam ciekawe czy doleci sygnał

Mac91 *.astral.lodz.pl 01-07-2022 18:43

??? Tak masz rację chodziło mi 0,2Mhz pomyliłem się, dzięki za wyjaśnienie nie miałem pojęcia, że aż tak się zakłócają

Winexpert *.neoplus.adsl.tpnet.pl 02-07-2022 06:36

Mi się coś wbija na 101,1 a mieszkam... kilometr od nadajnika Brązowej Powtórki w linii prostej

Wiktor *.124.221.64 02-07-2022 10:40

Ciekawe ile Czeskich stacji radiowych można odbierać w województwach Śląskich i Dolnośląskim a ile Słowackich w województwach Małopolskim i Podarpackim
? To samo tyczy się Telewizji NTC ile tego odbierają mieszkańcy tych wojewóctw?.

Mediapodkarpacia *.przemysl.zicom.pl 02-07-2022 11:02

@Rze.fm

Na Czarnorzeki było to pierwotnie planowane. A faktycznie jest nadawane z Suchej Góry. Moc nie powala, w Rzeszowie słabo. Za to w Solinie na Górze Jawor blisko RDSu. Strzępy mam też w Przemyślu.

Mediapodkarpacia *.przemysl.zicom.pl 02-07-2022 11:05

@Wiktor.

Byłem w Solinie i jeśli chodzi o Słowację to jest tego bardzo dużo jeśli chodzi o FM, często . W Przemyślu na ten moment odbieram 3 emisje FM.

Wiktor *.124.221.64 02-07-2022 17:45

Dzięki @Mediapodkarpacia prosił bym o więcej wpisów od mieszkańców Polski południowej bo macie stacje rtv naziemne Polskie Czeskie i Słowackie My w środkowej Polsce mamy tylko Polskie nie licząc czasem rzadko tropo!.

Krytyk *.play-internet.pl 02-07-2022 18:52

ja do internautów
-------
sam chciałem odebrac chocraz czeskie radio( niestety nie miałem mozliwosci nagrania- w wakacyjną niedziele odebrałem na ukf francuskojezyczne publiczne media, na jednym szła msza oczywiscie po francusku-sprawdziłęm z france inter lub kulture)

szłyszałem,tez o dx wczesnym latem i wiosną o odbiorze dx z hisp czy wlk bryt. kilkunastosekundowe - jak bm słuchał am tylko czysty dźwięk

w wykazie dx-era znalazłem ,ze w jednej z częsci Polski odebrał nawet w tej formie radio z węgier(? nie wiem 1 lub dwójke)
tv nigdy nie odebrałem ani analogowo(musieliby moi rodzice kupić antene na południe) i tak nie interesowało mnie to
( a co do radia ze słowacji(beskid niski) odbieram( na 87.7 fan radio, 88.8 radio devin(kultura),wczesniej mocniejszy sygnał
93.5 słabszy sygnał) i silniejszy-96.6 radio slovensko(1-ka), 96.8(? wtedy chyba tez devin-niedawno na zewnatrz odebrałem na fm w komórce - regina(prog centralny_ jest podział na wsch, zachodni i centralny przypis)takie regionalne (jak RDC wawa czy radio lublin np.)
98.6 vihod -później jemne melodje vihod , melodie vihod , teraz melody vihod(nie pisze poprawnej ,bo mają inaczej w lietrówkach i znaczkach typu ' nad lietrką lub miedzy-nie chce sie rozpisywac bo nie na temat)
100.3 radio fm(obecnie regina vihod- tj.wschód) i na 101.7 też( i jak były obie fm to ta ramówka się rózniła - co innego na 100,3 a co innego na 101,7 (coś jak rozszczepienie ramówki PR regionalnego ze studiem z tego samego pasmo wspólne- [przypis)
na 101.7 obecnie jest rock radio
odbierłem expres ze słowacji ale czestotliwosci nie pamietam- moze na 106.5 zanim powstał nadajnik PR 1 na 106.4


jesli chodzi o rmf maxxx- krosno -nie łapię w Gorlicach, rmf maxxx sącz idzie ale bardzo szumi i trzeba dobrze ustawic antene
106.5 dobry był z kielc( ale od kedy nadaje(lem fm-106.6)
TO TYLKO TRZESZCZY, nawet jak są momenty ze lem fm milczy -jest cisza na czestotliwosci- to i tak sa trudnosci


wiele lat temu odbierałem na 971, jak nie myle sie wawe, 89 centrum z rzeszowa,
a po zmianach czestotliwosci nawet druga antena nie pomoze , bo z suchej góry za słaby sygnał tvp3 rzezszów

wiele lat temu odebrałem radio classic z łodzi-wiem ze juz nie nadaje ,ale to był jednorazowy przypadek
tv4 z szweji (analog i słabszy sygnał svt 1 tez ze szwecji

Mediapodkarpacia *.przemysl.zicom.pl 03-07-2022 09:13

@Wiktor.

No tutaj się z Tobą nie zgodzę. W takim Radomsku przed 2013 rokiem odbierałem Czechy, dobrym przykładem był tutaj Pradziad na 93,3 - Radio Proglas.

@krytyk
Co do RMF MAXXX Nowy Sącz to pytanie który nadajnik? Bo RMF MAXXX ma dwa nadajniki na jednej częstotliwości. W Nowym Sączu i Krynicy. Tutaj się sprawdzi dobra kierunkowa antena z przeznaczeniem na pasmo FM. Odległość nie jest duża do Nowego Sącza.
Co do 97,1 - była Wawa, fakt ale z tego co wiem emisja jest prowadzona z Baranówki - moc nadajników też nie powala - tylko 100 W. Po zmianie na Eskę Rock i w 2013 na VOX FM raczej też się nic nie zmieniło. Sama Wawa też nadawała na 98,4 z Tyczyna i 92,6 z Czarnorzek. Dzisiaj to jest Supernova. Radio Centrum Rzeszów myślę, że też nie zmieniało nic od lat, cały czas nadają z Ikara.

Krytyk Do Mediapodkarp> *.147.0.86.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl 04-07-2022 12:20

ma osoba racje, tylko 89.0 i 97,1 zmniejszyły moc nadawania, A czy np ktos w Gorlickiem obiera na 91,8 radio em kielce
ja odebrałem tylko na komórce z wbudowanym FM jakosc dobra

Mediapodkarpacia *.przemysl.zicom.pl 05-07-2022 18:00

A jaka moc była na wspomnianych częstotliwościach?

Krytyk *.play-internet.pl 06-07-2022 11:52

nie pamiętam ale sygnał był wyraźny (199? któryś rok ) byłem dzieckiem

Krytyk *.play-internet.pl 06-07-2022 11:55

ja odbieram też 93,3 (wczesniej 89,1)
katolickie radio kołaczyckie/radio jasna góra)
ale w poprzednich radioodbiornikach i w radiodtwarzaczu w samochodzie sygnału brak(antena na dachu auta)
a co do czestotliwosci to powinno byc na archiwalnej str radiopolski (archive org)
polecam nie tylko archiwum tej str ale i archiwum audio, videoi text


Posting comments after three months has been disabled.