RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!
Opole: Parada w DAB+

Opole: Parada w DAB+

Posted 31-08-2022 DAB
Written by Krzysztof Sagan

Do nadawanego w Opolu eksperymentalnego multipleksu spółki PSN Infrastruktura dołączyła siódma stacja – jest to Radio Parada. Bitrate nowego strumienia wynosi 96 kbps. MUX nadawany jest na kanale 10C z mocą ERP 1 kW. Oprócz Radia Parada są w nim opolskie Radio DOXA, Muzyczne Radio z Jeleniej Góry, Radio Profeto, Radio Jasna Góra oraz cyfrowe Radio Bezpieczna Podróż i Radio Imperium z Gliwic.

Obecność znanego z łódzkiego eteru Radia Parada może być związana z planowanym przez operatora uruchomieniem testowego multipleksu w tym mieście. Ma on być nadawany z komina EC-4 na kanale 10C z mocą ERP 1 kW. Stosowne pozwolenie radiowe zostało już wydane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

/ss, lp/

Comments

M666 *.toya.net.pl 31-08-2022 18:12

1 kW ERP z komina EC-4 w DAB+ to faktycznie eksperyment, kompletnie bezużyteczny, żeby nie powiedzieć że to po prostu dziecinna zabawa. dziwię się, że są ludzie którym jeszcze chce się w takie coś bawić.

Pająk *.galatea.pl 31-08-2022 18:45

Czas najwyższy ażeby w łódzkim DAB plusie zagrało coś więcej niż tylko mux z programami PR (i UR). Dobra i Parada chociaż wielkim słuchaczem nie jestem. Może wreszcie ta stacja będzie miała lepszy dźwięk bo na FM różnie bywa.

Winexpert *.neoplus.adsl.tpnet.pl 31-08-2022 19:35

Coś wiadomo jaka będzie zawartość MUXu łódzkiego? Chcę wiedzieć bo nie wiem czy jest sens kupować odbiornik DAB+

Pablo *.dynamic.chello.pl 31-08-2022 20:40

W Piotrkowie Tryb. MUX PR nie dobiera idealnie.
Są miejsca gdzie sygnał nawet nie dociera, albo zanika.
Obawiam się trochę tego eksperymentalnego odbioru.
Z taką mocą w Piotrkowie odbiór będzie możliwy przy użyciu anteny zewnętrznej. Ale najpierw trzeba poczekać na start aby się przekonać się faktycznego odbioru.

Daniel *.netdrive.pl 01-09-2022 07:01

@Winexpert - sens kupić radio z DAB+ oczywiście jest cały czas. Zawsze masz już ten MUX PR z PR Czwórka na pokładzie. No i po prostu w DABie nie szumi.

Achim *.161.249.88 01-09-2022 07:31

Dlaczego jest jakaś Parada z Łodzi a nie ma lokalnego Parku FM ? Co wspólnego ma Łódź z Opolem ???

Obserwator *.dynamic.gprs.plus.pl 01-09-2022 12:19

DAB porażka wizerunkowa polskiego systemu w wydaniu byłych i obecnych władz KRRiTV oraz UKE.

Porost *.dynamic.gprs.plus.pl 01-09-2022 18:35

Daniel masz rację. W DABie nie szumi. W DABie czka.

Mac 91 *.astral.lodz.pl 01-09-2022 22:46

Oraz jest bardzo słaby bitrate z takim to nie da się słuchać, jakość słaba co najwyżej do stacji mówionej ale i tak co analog to analog, przy słabym sygnale będzie szumiał ale będzie za to odbiór, a na DAB jak pisał Porost będzie czkać, zacinać się bądź brak odbioru.

Xoxo *.220.114.131.umts.static.t-mobile.pl 02-09-2022 06:42

Pytanie: co jest lepsze (w dłuższej perspektywie) dla radia? Opcje są takie: FM, w którym nic się już nie wydarzy, bo rynek został zagospodarowany przez kilku głównych graczy; DAB+, w którym kilka na tysiąc osób usłyszy artefakty kompresji dźwięku, ale za to dostępnych będzie kilkunastu lub kilkudziesięciu dostawców treści niezwiązanych z obecnym oligopolem.

O *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl 02-09-2022 07:51

@Xoxo trafnie. Dodatkowo zasoby FM zostaly wykorzystane i dalsze dodawanie stacji niesie ze soba dalsze pogorszenie odbioru (wzajemne zaklocenia czestotliwosci lub bardzo male moce i tym poprawny odbior tylko kilka kilometrow od nadajnika). Oczywiscie co do DAB to jest problem z muxami komercyjnymi gdzie moce nadajnikow sa "troche" za niskie, przyklad Warszawa gdzie niby jest 2 kW, ale juz na krancach miasta wystepuje problem z odbiorem. Ogolnie trzeba sobie uzmyslowic ze ani poczciwy FM ani raczkujacy u nas DAB nie sa zrodlem muzyki dla melomanow. W FM sa ograniczenia jesli chodzi o pasmo przenoszenia dzwieku, natomiast w DAB jest problem z kompresja sygnalu. Jesli ktos nie jest w stanie isc na kompromis z jakoscia dzwieku w radiu czy to analogowym czy cyfrowym, to pozostaja mu inne zrodla muzyki -plyty cd lub sacd, plyty analogowe lub internet. Tak czy inaczej DAB moze posluzyc na dobre uzupelnienie oferty radiowej. Z ciekowestek pod koniec lat '80-ych bywalem w RFN u wujka ktory posiadal tuner radia satelitarnego DSR gdzie stacje byly nadawane cyfrowo bez jakielkolwiek kompresji i brzmialy bardzo dobrze porownywalnie do plyt cd. Sygnal byl nadawany poprzez satelite (z tego co pamietam to Kopernikus -obecna nazwa to Astra 3 *23,5 W) lub poprzez kablowke. Aczkolwiek bylo to jeszcze w czasach gdzie nie bylo techniki kompresji dzwieku i takie nadawanie zajmowalo BARDZO DUZO miejsca. I jak tylko wycofano ta technike dostalem ten tuner od wuja i do dzis mam go w swojej kolekcji, a jest to SONY DSR 1000 ES. Elektronicznie dziala aczkolwiek juz jest niestety nie do uzytku.

No Nie *.47.13.182.ipv4.supernova.orange.pl 02-09-2022 08:19

I po co te zabawy. Na co to komu potrzebne. Marnowanie prądu. Nikt w Polsce poza garstką fanatyków nigdy nie będzie słuchał dabu. Tak powiedziałem, to jest prawda objawiona i proszę sie ze mną nie spierać bo mam rację.

Daniel *.netdrive.pl 02-09-2022 11:39

No właśnie 2kW DABCOM a 8 kW Polskiego Radia jest różnica w odbiorze?
Kwestia właściwych docelowych mocy nadajników...

Babel Poznan *.dynamic.gprs.plus.pl 03-09-2022 08:10

@no nie: Masz rację w 100%. Nadawanie w technologii cyfrowej to po prostu marnowanie prądu i tyle, w dodatku z tak słabą jakością dźwięku to nie ma po prostu sensu. pozdrawiam Szymon Babel Poznan Z poznania. PS: jak narazie emisja analogowa ma się dobrze, i niech tak zostanie jak najdłużej.

Winexpert *.centertel.pl 03-09-2022 16:29

Nie posłuchają DABu w myśl zasady "skoro działa stare, to po co zmieniać". A taki RMF tylko ich przy analogu trzyma...


Posting comments after three months has been disabled.