Podobnie jak przed rokiem na czas odbywającej się w Polskiej Nowej Wsi pod Opolem imprezy motoryzacyjnej Master Truck Show uruchomiona została emisja okolicznościowa Polskiego Radia Kierowców. Sygnał nadawany jest na wykorzystywanej przez Festiwalowe Radio Opole częstotliwości 96,5 MHz od piątku 14 lipca do niedzieli 16 lipca br. Antena nadawcza zainstalowana jest na wieży przy dawnej siedzibie Radia Opole przy ulicy Piastowskiej w Opolu. Moc ERP wynosi 0,05 kW. Ze studia na terenie zlotu nadawane jest codzienne pasmo w godzinach od 11 do 17. Audycje poświęcone imprezie będą też obecne na antenie Jedynki i w Trójki.
Polskie Radio Kierowców nadaje od 16 października 2020 roku. Można go słuchać w multipleksie DAB+ Polskiego Radia, aplikacjach mobilnych oraz w internecie. Nazwa stacji nawiązuje do audycji motoryzacyjnej nadawanej na antenie Programu Pierwszego od 4 lutego 1974 roku.
Comments
Jedynie pasmo FM byłoby odpowiednie dla tego typu projektów. Aczkolwiek nawet w Czechach to się nie sprawdziło i nie dawno upadało Radio Dalnice. To co jest w dab+ przy wciąż w Polsce kulejącym systemie radia cyfrowego to jest wegetacja.
Patologia i śmierć mózgowa systemu polskiej radiofonii. Jedna z najbardziej potrzebnych stacji radiowych nadawana jest tylko online poprzez aplikację mobilną oraz DAB+. W ramach imprezy w mało ważnym mieście jest nadawana na CCIR gdzie powinna być dostępa w tym zakresie w całym kraju lub na 225 KHz. PATOLOGIA!!!
Nawet zasiegiem nie pokrywa calego opola
Bez problemu odbieram w Krapkowicach (jakieś 23 km od Opola). Nie wiem skąd te wpisy o braku pokryciu całego Opola. Może warto zainwestować w lepszą antenę ? 96,5 MHz mogę odebrać z RDS na standardowym odbiorniku samochodem a także na tunerze z 1-elementowym dipolem. Możliwy jest także odbiór na przenośnym kieszonkowym odbiorniku. Dla porównania: PR 24 na 100,8 MHz w ogóle nie słychać w większej części Krapkowic za sprawą idiotycznie przydzielonej częstotliwości. Apeluję do UKE żeby włączyć do stałego użytku 96,5 a wycofać 100,8 MHz.
PR dla Kierowców nadawane w DAB+ a tylko może kilka procent kierowców ma DAB+ w samochodach ...Paranoja !!!
Jestem za rozwijaniem nowych technologii bo mam dobry tuner do DAB+ ...i antenę zew. ze wzmacniaczem.
Ale Radio dla Kierowców powinno być również równolegle nadawane na zakresie FM w całym kraju.
A jest to bardzo fajne radio ( bez polityki !!!) i dobrze byłoby słuchać jadąc do pracy lub na wczasy nad morze.
To już lekka przesada z tym udostępnianiem przez Polskie Radio stacji z DAB+ na FM, powinni puścić im tam tylko sygnał z odbiornika DAB+, kablami do kołchoźników zainstalowanych na latarniach i na drzewach;)
Polskie Radio Ci, którzy zarządzają nim to ludzie bez radiowej wrażliwości (amatorka). Po cholerę ta Jedynka na długich skoro w całym kraju prawie w każdym miejscu dostępne są na spokojnie dwie-trzy częstotliwości na UKF??? Na Białorusi (poza terenem przygranicznym) nikt nie słucha fal długich z powodu zakłóceń. Resztę załatwia internet oraz Litwa na 1386 i 1557 KHz. Ukraina z racji położenia ma słaby sygnał na 225 KHz więc prawie nikt tego tam nie słucha. Jak patrzę na to marnotrawstwo to szlag mnie trafia! Całkowita martwica racjonalności ekonomicznej i praktycznej (radiowej).
@Amper
Starsi słuchacze już się bardzo przyzwyczaili, że na długich 225 kHz była od zawsze i nadal jest tylko PR1, są bardzo dobre wiadomości, czytane przez dwie osoby co godzinę, sport, hejnał z Krakowa, Lato z Radiem, to byłby szok nie do pomyślenia, jakby nagle to zostało zmienione.
Do zaślepionego tetryzmem Fana Polskiego Radia: Ty tak serio piszesz, że te wszystkie dziadki z pampersami, siedzą przy radiu i kumają czy ich odbiornik radiowy gra 1 na UKF czy LW??? Myślisz, że te dziadki lecą nadal na lampowych sprzętach z falami długimi i krótkimi??? Człowieku przyznam, że masz fantazje, a może właśnie o sobie piszesz co? Jeśli hibernujesz i przed chwilą obudziłeś się to przypominam, że mamy 2023 rok, a nie np.1990.
Amper dobrze prawisz.
@Amper - Racja. Dwie-Trzy częstotliwości to na kawałku druta, w dużej części Polski jest dostępne tego nawet więcej w jednym miejscu nawet na prostym radiu z teleskopem. Jedynka grzeje z każdego RTCNu z 60-120kW. 225kHz jest dla kierowców poza krajem, ale zasięg tego 225kHz jest w samej Polsce tak kiepski, że ja nie wiem jak to dociera za granicę. W Krośnie gdy jeszcze na 102,4 nie było Leliwy z Mielca to przy lekkim tropo Jedynke z Raszyna na 102,4 (280km w linii prostej) dało się słuchać z dużo mniejszym szumem niż na 225kHz, zresztą RMF FM (91) i Trójkę (98,8) nadal tak się da słuchać, więc myślę że gdyby 225kHz szło z Raszyna wtedy zasięg byłby dużo lepszy. 225kHz w Krośnie ledwo odbiera, dużo lepiej grają Rumuńskie 153kHz czy 999kHz z Mołdawii. Druga kwestia to jakość tego S(t)olca, jest to nie do słuchania, brzmi jakby radio było pod wodą. Konstantynów to brzmiał jak na UKFie albo i ładniej. Ja jak już to na tym 225kHz dla kierowców za granicą prędzej bym widział RMF FM lub Zetke, czyli najczęściej słuchane stacje w Polsce, ale ci nadawcy nie są zainteresowani technologią zza czasów Stalina. To 225kHz może słucha jedynie garstka tirowców, a tak to ta częstotliwość jest zbędna. Mieszkańcy i przebywajacy zza granicą słuchają radia z Internetu, a z terenów przygranicznych na UKF.
@ Piotr Spod Krakowa - Niestety w Polsce jest totalny misz masz na UKFie i brakuje częstotliwości. Gdyby nie wyłączano OIRT i do tego każdej stacji poprzydzielano odpowiedni zakres częstotliwości w całym kraju tak jak to ma miejsce np. w Wielkiej Brytani to takiego problemu by nie było. Ale takie PR Kierowców czy PR Czwórka były by dużo lepsze i dużo bardziej słuchane gdyby włączyli to zamiast PR Dwójki, której nikt nie słucha.
Radio Kierowców wałkuje w kółko tą samą playlistę.
UKE pod koniec marca podała w wirtualnemediach(20.03.23) 12 częstotliwości z możliwością do wykorzystania okazyjnego z mocą nadajników ok. 0,00100 KW. Tj.
Krosno 91,4 Fm
Łódź 94,9
Olecko 96,2
Lublin 92,5
Sosnowiec 104,4
Zgorzelec 97,1
Warszawa 95,2
Malbork 90,9
Stęszew 95,1
Mostów 91,1
Skarbimierz 107,1
Kielce 94,2
@Gość 3 - Te emisje miały być dla Jehowych, a pozwolenia chyba już nie są aktualne. 91,4FM w Krośnie - nic tu chyba od marca nie nadawało, a skanowałem prawie codziennie. Ta częstotliwość w ogóle byłaby tu kompletną porażką gdyż na 91,5FM nadaje PR24 z Rzeszowa, które w Krośnie ładnie gra na kawałku druta. PR24 to nie problem bo ta sama stacja jest też na 106,9FM z Suchej Góry, ale obawiam się, że gdyby ta emisja na 91,4FM nadawała z mocą 0,001kW to wygrało by PR24 na 91,5FM. Tą stacje na 91,4FM może byłoby słychać w promieniu gdzieś 2km i tyle.
o 5 tej 30 wylaczyli nadajnik w poniedzialek zamilkl
Dla mnie Radio Kierowców powinno wykorzystać w całym kraju dwie skrajne częstotliwości FM czyli 87,50 i 108,00 używając ich zamiennie jeśli inna stacja nadaje w odległości 300 KHz. Jakie to proste.
Od lat różnej maści piraci wykorzystują pasmo 87,5 (Warszawa, Radzymin) oraz 108 (Gdańsk Osowa). No cóż ludziki z PR jeszcze na To nie wpadli. Ciekawe dlaczego? Bo myślenie boli.
Zaraz odezwą się ci, którzy będą lamentować, że nie da się, że blisko pasma lotniczego, że Jedynka nadaje na 87,5 MHz, że inne stacje nadają w pobliżu omawianych częstotliwości. Już słyszę zbliżający się skowyt tzw. "Nie dasiów" (od nie da się). Ja popieram pomysł kolegów i dziwie się, że nic do tej pory nie zrobiono. Niech wypowiedzą się na ten temat orły i sokoły forum RP.
PR24 tylko w DAB+ a R. Kierowców na FM i problem rozwiązany
SFN na FM przy wykorzystaniu jednej częstotliwości w całej Polsce nie jest możliwy. Proponuję najpierw się doedukować i nie wymyślać utopijnych fantazji.
@Kierowca: Opole jako "mało ważne miasto" - piszesz to z perspektywy tzw. warszawki vel stolycy? Miasto wojewódzkie, historyczna stolica Górnego Śląska, jedno z najstarszych miast w Polsce i prawa miejskie od ponad 800 lat. Uspokój się.
O w mordę ale nie dasiów uaktywniło się.
@Mo Zaraz zapewne dowiemy się, że Opole jest ważniejsze od Krakowa. Uspokój się.
PR 24 nie wyniosą na DAB+ bo jest to radio propagandowe jak TVP INFO w DVB-T2. Ale pomysł też dobry.
Wystarczy zabrać 1/4 niepotrzebnych częstotliwości Radiu Maryja i przeznaczyć na potrzeby Radia Kierowców. Rydzyk za bardzo nie straci na zasięgu a Radio Kierowców pokryje większą część kraju.
Europejski kraj sporej wielkości, uruchomiono fajną i praktyczną stację dla wszystkich kierowców ale halo gdzie ona jest w eterze? Nie ma na długich, nie ma na średnich, nie ma na UKF (o przepraszam jest chwilowo w Opolu bo tam znajduje główny węzeł drogowy kraju), a tu jest Radio Kierowców na DAB+, który jest bardzo popularny i pokrywający zasięgiem 90% dróg, a w prawie każdym samochodzie gra już radio dab. Dziękuję Ci Polsko za tak wspaniałe podejście do radiofonii. No ale trzeba przyznać, że prawie każdy ma smartfona i całe tabuny tirowców itp. jadą słuchając swojego radia w telefonie. No brawo Ty!
@Realista - Może i SFN nie jest możliwy, ale jest możliwe nadawanie na pewnych zakresach tak jak ma to miejsce w Wielkiej Brytanii. I Można by zrobić np. tak 87.5-87,9 - Jedynka, 88.0-88.4 - Trójka, 88.5-88.9 - RMF FM, 89.0-89.4 Zetka, itd. Dla lokalnych też dać jakiś tam zakres. I wtedy byłyby odstępy od 100 do 400kHz między sąsiednimi nadajnikami, do tego różne polaryzacje (V, H, C). A SFN też jest możliwy (chociażby RMF MAXX N.Sącz 104.6, ESKA Małopolska 106.8 i wiele innych) aczkolwiek faktycznie nie jest to dobry pomysł, bo w miejscach podobnego zasięgu powoduje to charczenie, wzajemne zakłócenia, także najlepszym pomysłem byłoby właśnie to tak jak pisałem na początku, tak mają niektóre kraje np. Wielka Brytania. Do tego gdyby odpalono OIRT to byłyby dodatkowe częstotliwości i np. na CCIR szły by bardziej znane, popularniejsze stacje, a na OIRT byłoby miejsce dla tych mniej znanych np. takie Radio Kierowców by tam można było puścić. Problemem jest iż odbiorniki z OIRT zostały powycofywane (a szkoda, bo powinni tego nie wyłączać), no ale można na nowo zacząć je produkować i za kilka lat się pojawią.
@Szkoda Gadac - A do tego jeszcze Czwórka (również jedna z lepszych stacji PR) zamiast Dwójki (której nikt nie słucha) i to by było super. Byłaby Jedynka, Trójka, Czwórka i PR Kierowców na UKF, a reszta na DAB+ i w Internecie.
Zalew radiowej beznadziei, totalny brak racjonalizmu, fetor komerchy i upolitycznienia. I tak od 23 lat.
@Obserwator
Nie jest tak źle jak piszesz, jest nadal od 97 lat Polskie Radio, radio wartościowe i jedyne w Polsce warte słuchania i to tylko One ponosi w Polsce ciężar cyfryzacji DAB+, reszta bogaczy prywatnych, medialnych, działa antypolsko, ma polskich słuchaczy radia gdzieś i to tak już od 23 lat.
Do Fana Polskiego Radia: czy słuchałeś chociaż raz Polskiego Radia 24 przez ostatnie 8 lat? Czy słuchałeś chociaż raz przez ostatnie 8 lat jakichkolwiek wiadomości Jedynki, Trójki???
Mnie się podoba "wiadomości" a nie jakieś inne dziwne nazwy na radiowy serwis informacyjny, na przykład w Polskim Radiu w Dwójce są "Wiadomości".
Polskie Radio 24 i Radio Tok FM to są radia mówione prawie bez muzyki ale całkiem odmienne od siebie a przeciwko sobie Radio 24 chwali obecny rząd i partię a Tok FM jest za opozycją.
T-R-A-G-E-D-I-A
Dawać Radio Kierowców na 225 KHz. Skończyć z tą patologią i dublowania Jedynki FM/MW. Uwolnić fale długie dla ciężko pracujących kierowców!!!
Posting comments after three months has been disabled.