RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!

Jak informują nasi Czytelnicy, jakiś czas temu zmienił się obszar, na którym można odbierać toruński lokalny multipleks DAB+. O pojawieniu się sygnału napisała osoba z Włocławka, o zniknięciu słuchacz z Chełmna. Rozwiązanie tej zagadki przynosi opublikowany w ubiegłym tygodniu przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wykaz pozwoleń radiowych. W wakacje zdecydowano o zmianie lokalizacji z biurowca ING w centrum Torunia na komin PGE w północno-wschodniej części miasta. Po tej operacji system antenowy zainstalowany jest niemal dwa razy wyżej – na wysokości bezwzględnej 207 metrów (71m n.p.m. + 136m n.p.t.). Wcześniej były to 104 metry (55m n.p.m. + 49m n.p.t.). W konsekwencji jednak wprowadzono dość silne tłumienie na północ. Toruński MUX nadawany jest na kanale 6C, zaś w Gdańsku na kanale 6 dostępny jest MUX-8.

Operatorem multipleksu lokalnego w Toruniu jest Emitel, który przejął spółkę PSN Infrastruktura. Dostępne są w nim dwie stacje – Eska ROCK i Radio Toruń. Regularna emisja prowadzona jest od stycznia 2022 roku. Wcześniej wśród nadawanych stacji były również Radio Profeto, WP Radio i Radio Bezpieczna Podróż.


Comments

Matidx *.play-internet.pl 14-09-2025 08:14

Ciekawe, czy będzie szansa na odbiór w okolicach Bydgoszcza

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 14-09-2025 11:32

Mówicie, że Radio Toruń, tylko dlaczego nigdzie nie mogę znaleźć jego strony internetowej ani streama?

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 14-09-2025 13:10

https://ssl-1.radiohost.pl:11512/stream

M666 *.96.160.182.ipv4.supernova.orange.pl 14-09-2025 13:21

mux DAB, który zawiera tylko dwie stacje jest niestety idealnym odzwierciedleniem stanu polskiej radiofonii cyfrowej. pod tym względem świat nam już odjechał.

Słuchacz Dab+ *.play-internet.pl 14-09-2025 20:03

Dokladnie tak widać to po rozwoju stacji w Czechach i Niemczech. U nas wszystko stoi i nic do przodu

Słuchacz Dab+ *.play-internet.pl 14-09-2025 20:04

W dodatku 10C z Łodzi i Opole zostały co? Wyłączone. Jak zyc....

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 15-09-2025 04:32

Normalnie, tak jak dotychczas.

Jacek *.dynamic.play.pl 15-09-2025 09:33

Kiedy w końcu zrozumiecie, że nikt nie kwestionuje samej idei DAB+, ale ta technologia zwyczajnie nas ominęła? Tak jak ominęły nas czeki, minidyski czy kasety magnetofonowe. To nie oznacza, że jesteśmy gorsi – po prostu przeskoczyliśmy etap dalej. To efekt strategii nie ostatnich pięciu lat, tylko trzydziestu albo i więcej.

Nie ma i nie będzie w Polsce DAB+, bo czas działa tu na niekorzyść. Zamiast wciąż narzekać, lepiej cieszcie się tym, co mamy. Macie pomysły na ramówkę? Piszcie do Polskiego Radia – bo mam wrażenie, że poza Radiem Kierowców pomysłu tam raczej brak. Sam też czasem żałuję, bo fajnie byłoby, gdyby koszty były niższe. Ale realia są takie: zostaje internet.

Rotkiw *.30.109.135 15-09-2025 09:54

Zgadzam się w pełni z @Jackiem i dajcie spokój już z tym DABem. To technologia przeszłości. Jest nowe medium, czas je rozkręcać. Jak nie będzie internetu z ziemi, to będzie internet z nieba. Coś tam w końcu fruwa nad Ziemią i fruwać będzie.

Fandab+ *.centertel.pl 15-09-2025 12:10

#Słuchacz Dab+# Witam.! Tak jak Pan pisze. Jest z rozwojem DAB+w Polsce tragedia.
Jak się mieszka kilkadziesiąt kilometrów od miasta wojewódzkiego, to radio analogowe FM jest porażką. Poza RMF ,Zet,Jedynką i Trójką, pozostałe stacje odbiera się już z mega problemami...
Dlatego tak wielkie nadzieję miałem, i nadal mam związane z technologią DAB+! Przeraża mnie jednak polska mentalność i poglądy osób które często tu zabierają głos w obronie FM. Ale to są z pewnością mieszkańcy dużych miast, klika kilometrów od nadajników.! I tak faktycznie ...w takich lokalizacjach technologia FM daje radę. Brzmi dobrze, jest dynamika, stereofonia i selektywność... i to odbierana na kawałku drutu... Natomiast tak z 50 km dalej od nadajników to jest tragedia. A chciał bym mieć większy wybór niż RMF,Zetka czy programy 1 i 3 Polskiego Radia. Ponieważ na prowincji z reguły tylko te w miarę dobrze działają...

Słuchacz Dab+ *.play-internet.pl 15-09-2025 15:44

@Jacek @Rotkiw przeszłości? Ja akurat jestem informatykiem więc wiem co nie co na te tematy. Środek miasta tydzień temu Poznań- 1 kreska zasięgu H+ w miejscu gdzie 5 lat temu było LTE (pełen zasieg). Dalej DK11 okolice Kornik - Środa Wlkp (20-30km od Poznania) jeżdżę tu codziennie i zawsze przerywa rozmowy tel i 1 kreska (Egde) i ktoś tu pisze że "Internet" reklama 5G itp. A tu potrafi przerwac rozmowe w 2G !
Zasieg DAB+ taki jak ma Polskie Radio wyklucza problem szumów odbioru FM, czy też brak zasięgu internetu. Akurat o tym nikt nie napisze. Jakoś jeżdżąc po Polsce nigdy DAB+ mi nie przerywało (np trasa Wrocław-Poznan) płynnie przełącza się z 5B na 11B i 12A nawet jest to niezauważalne.

Fandab+ *.centertel.pl 15-09-2025 18:28

#Słuchacz Dab+#
Dokładnie, w pełni się z Panem zgadzam.
Zasięg Internetu 4G, 5G, a nawet 2G nie jest wcale taki oczywisty...
I to nawet na terenach często dość zurbanizowanych. Też znam wiele miejsc, gdzie zawsze, i to od wielu lat zasięg nie istnieje.

Grom *.dynamic.gprs.plus.pl 15-09-2025 21:52

DAB w Polsce jest jak obrona przeciw dronom czyli dno. Ten kraj to wstyd dla najnowszych technologii.

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 15-09-2025 22:41

@FanDab: Jak Ci wszystko szumi, to se zmień odbiornik albo antenę, a nie narzekaj. Pewnie to 1 z tych made in China co ma DAB+.
@Jacek: Kasety nas nie ominęły.

Dawcio *.ostnet.pl 16-09-2025 09:59

Dab+ niema wyniku braku zainteresowania dużych prywatnych stacji komercyjnych to raz dwa za mało jest częstotliwości i miejsc po trzecie jest za słaba moc nadajników.Stacje takie jak Radio Zet,RMF FM,Radio złote przeboje oraz Radio Eska Radio Maryja już sobie zbudował zasięg i nie muszą nadawać jest wolna ręka nadawców mniejszych o okrojonym zasięgu tylko dziwnym i nieforturnym faktem nie chcą się zdecydować.Ja to bym Chciał aby przynajmniej Vox FM,Anty Radio,Meloradio,Trendy Radio RMF Max nadawało w Dab+ ponieważ jest to dla nich szansa nadawania może to nie jest szał zasięg lecz zawsze jest to jednak większy zasięg niż móc 1KW w analogu ponieważ miejsce nadawanie
Jest i można to wykorzystać
A tak nadają radia FM 0.1-1.0KW mocy zasięgu radia bywa że Chreszczą odbiór występuje w Internecie

Słuchacz Dab+ *.play-internet.pl 16-09-2025 12:15

@Dawcio. Dokładnie zgadzam się z Tobą w 100% dla stacji radiowych które wymieniłeś byłaby to duża szansa na poprawę słuchalności. A tak wciąż zmiany była Wawa, potem Supernova, teraz Eska 2 i jak widac po notowaniach zmiana nazwy nie poprawila wynikow zaś poprawę słuchalności i nowych widzów przyniósł by rozwój zasięgu np w DAB+ myślę że słuchalność napewno by wzrosła.

Fandab+ *.centertel.pl 16-09-2025 15:17

#Nightpurrer# Witam.!
No więc by się Pan zdziwił. Mam oryginalny zestaw antenowy, aktywny DAB/FM produkowany dla marki Volkswagen. Sygnowany przez te firmę. Montowany przez firmę z Poznania, która od 25 lat jest w branży audio.
Nie będę się więcej rozpisywał, bo i tak skwituje to Pan jakaś ripostą...
Szkoda jednak że nie zwrócił Pan uwagi, że ja cały czas ,,piję" do kwestii odbióru FM poza dużymi miastami. Bo w rzeczonym Poznaniu i w okolicy 20-25 km wsztstko śmiga aż miło słuchać . Ale w odległości około 50 km od Poznania, czy innych aglomeracji są już bardzo słabe odbiory, ponieważ zwyczajnie są to już granice zasięg tych nadajników. I tyle. Nawet najlepsze anteny tu nie pomogą. Taka jest filozofia stacji radiowych i lokalizacji nadajników FM. Na prowincję wszyscy mają wywalone. Przewagą technologii DAB jest to że wymaga ona gęstszej sieci nadajników, a więc muszą one być stawiane nawet i na tzw. prowincji. Doskonałym przykładem jest tu sieć DAB+ Polskiego Radia. Nadajniki są nawet w wielu miejscowościach poniżej 20 tysięcy mieszkańców. I to działa znakomicie. Nie ma tu różnicy czy Poznań, Wrocław, Gdańsk, czy Ujazd Chuby... Jest czysto , dynamicznie, bez szumu. itd. Lecz wiem że i tak wielu tu nie przekonam.
Szkoda mi się dalej już rozpisywać...
Pozdrawiam osoby z otwartym podejściem do tego co nowe, a nie 70 letnie.

Tropo Dx - Płock *.dynamic.play.pl 16-09-2025 17:35

Ta zmiana mnie zdziwiła. Za niedługo będzie weryfikacja odbieralnosci w Płocku tego muxa. Obawiam sie że będzie tylko śladowy z słabym sygnałem tak jak to było z wygaszonym już muxem PSN ob. Emitel z Łodzi (PSN LDZ; k. 10C) Ale sprawdze odbior przy 90 km. Jesli będzie to Płock zyska odbior kolejnej rockowej Eski. W Płocku można odbierać taką z Warszawy na 93,3 MHz w większej części Płocka

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 16-09-2025 23:32

Zauważ, że już wielokrotnie pisałem nt odbioru stacji po za dużymi miastami. Mieszkam prawie 50 km od Poznania. DAB na żadnym odbiorniku mobilnym nie odbiera poprawnie. Nawet Mux PR się w budynku tnie. O lokalnym już nic nie mówię, 0 sygnału. W aucie Śrem gra, lokalny miejscami też ale się rwie. DAB najwyżej do auta, odbiór mobilny kuleje w porównaniu z FM gdzie mam wszystko co potrzebne. Jak nie wierzysz, to przejedź się w okolice Wrześni i sam sprawdź jak to wygląda.

Wiktor *.itvmedia.pl 17-09-2025 02:44

@Jacek czy Nas omineły kasety magnetofonowe ? w końcu lat 80-tych I latach 90-tych to był u Nas Zalew Kaset Magnetonowych z Magnetofonami i Kaset Video VHS Ja Sam nagrarywałem i kopiowałen ponad 100 Kaset Audio Typ 1, Typ 2 Chrome i Typ 4 Metal, i kilkadziesiąt Kaset Video VHS z Vizja Tv, Polsat 2Cyfrowy z Teledyskami i Filmami na Magnedowidach 6-głowicowych Hi-Fi Stereo Daewoo i Thompson dźwięk z nich był rewelacyjny.

Wiktor *.itvmedia.pl 17-09-2025 02:55

Radia Samochodowe FM mają różną czułość i selektywność razem z anteną - słabą, średnią i dobrą, bywa tak że w tym samym miejscu stoją 2 samochody i na jednym z nich słabą stację prawie nie słychać w większości to szumy, a na drugim ta sama stacja gra całkiem wyraźnie nieraz się o tym przekonałem, tak to jest, tak samo jak Dekodery NTC na jednym słaby Mux będzie kratkował lub zniknie obraz I dźwięk a na drugim będzie dobrze odbierał na tym samym telewizorze i antenie w tym samym miejscu.

Realista *.dynamic.gprs.plus.pl 17-09-2025 06:33

Skoro Lewandowski mógł obalić trenera reprezentacji to dokładnie wielkie komglomeraty medialno-radiowe robią to samo z DAB-em w Polsce. Polska do państwo z dykty. Rządzi ten kto ma hajs i wpływy. Jakie to żenujące.

Do @grom *.dynamic.play.pl 17-09-2025 08:35

Polska, Wstyd najnowszych technologii? Polska jest dla wielu krajów wzorem cyfryzacji, mObywatel itp, a Ty piszesz takie bzdury tylko dlatego, że nie rozwijamy technologii sprzed 40 lat? Powinieneś mieć limit na internet pisząc takie bzdury.

Wiktor *.itvmedia.pl 17-09-2025 09:56

Opłaty, Zapłaty i Przelewy Blikiem też w Polsce wymyślono i to działa bez prowizji, Blika wolą Sklepikarze od Amerykńskich Kart Płatniczych jak Ktoś kupuje za małą kwotę, ciekawe czy poza Polską Blik jest używany czy jest coś innego?

Rotkiw *.30.111.183 17-09-2025 10:39

Software to nie technologia, hardware to jest technologia, a takowei to my nie mamy.
No, chyba, że z epoki krzesiwa (krzemu łupanego). Z tym, że ta technologia nie nadaje się do obecnej elektroniki. Żaden firmware na niej nie pójdzie.

Słuchacz Dab+ *.play-internet.pl 17-09-2025 13:19

@Nightpurrer dziś godzine temu wracając z Poznania zrobiłem bandacan we Wrześni (nie na jakiejś górce tylko pod KFC na parkigu). Auto Fabia 2021. Sygnal z 11B i 12A moc praktycznie 100% dodatkowo 11C 20-30% zasieg zmienny ale nie znalazło stacji i uwaga 11A moc na skali ok 50-70% (grało Radio PIK aż do Samych Pyzdr) później zaczęło przerywac). Zasieg DAB był super.

Słuchacz Dab+ *.play-internet.pl 17-09-2025 13:22

Wczoraj to samo w Gostyniu 5B Radio Wrocław słyszalne trasie aż do Borku Wlkp potem już cisza. Radio Kierowców nigdzie mi jeszcze w Polsce nie przerwało (nawet w lasach, obniżeniach terenu itp.) Wg mnie wszystko to zależy od czułości odbiornika no i anteny rzecz jasna.

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 17-09-2025 19:49

Dobra, ponagrywam Wam nawet wideo jak będę mieć opcję :D

Anonim-nasłuchowiec *.dynamic.gprs.plus.pl 18-09-2025 13:03

Radio Hobby wróciło! Na trasie S8 na 89,4 MHz lecą dźingle i muzyka!

Słuchacz Dab+ *.play-internet.pl 18-09-2025 15:55

@Nightpurrer Z ciekawości podpytałem kolegę z Bierzglinka - codziennie jeździ po Wrzesni i robi trasę do Wrzesni słucha cały czas Radio Kierowców i też mu nigdy nie przerywało. Mówił też ze na Violi 2 u kolegi odbior idealny (mieszka na Kaliskiej we Wrześni) może to kwestia Twojego odbiornika lub anteny

Matidx *.dynamic-4-waw-k-1-2-0.vectranet.pl 18-09-2025 21:04

Mam odbiornik z DAB+. Odbieram MUX PR Zielona góra z Jemiołowa. Odbiór w Słubicach to jakaś porażka. Jedynym miejscem, gdzie odbiór w mieście jest 2/5, to plac Wolności i plac Bohaterów. Już lepiej odbiera Radio Szczecin w DAB+ przy tropo. Niemcy 5 raz lepszy odbiór mają lepszy niż tutejszy MUX. Beznadzieja

Matidx *.dynamic-4-waw-k-1-2-0.vectranet.pl 18-09-2025 21:07

Zapomniałem dodać, że odbiór jest z odbornika Lenco PDR-036BK, który jest czuły

Matidx *.dynamic-4-waw-k-1-2-0.vectranet.pl 18-09-2025 21:08

Przepraszam za błąd w języku. Powinno być odbiornika

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 19-09-2025 05:20

Pisałem, że MUX PR na odbiornikach samochodowych gra. DAB w domu testowałem na różnych odbiornikach. Wszędzie zanika. Jedyne, co jakkolwiek go odbierało to co ciekawe Aiwa BBTC660, gdzie nie jest to sprzęt wysokiej klasy, a daje radę.

Matidx *.slubice.vectranet.pl 19-09-2025 08:47

Ja w Torzymiu odebrałem z MUX PR Poznań tylko listę podczas tropo. Ledwo jedna kreska mi wyskakiwała. Już w FM Radio Poznań odebrałem z RDS na 100.9 i 103,6 MHz

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 19-09-2025 10:22

@Matidx, chyba w Toruniu.

Matidx *.dynamic-4-waw-k-1-2-0.vectranet.pl 19-09-2025 11:44

Nie jestem z Kujawsko-pomorskiego, a z Lubuskiego, więc nie pomyliłem się

Miłośnik Radia *.dynamic.play.pl 19-09-2025 13:24

Przykro się robi człowiekowi, słuchaczowi radia, wychowanemu przy odbiorniku lampowym Juwel 2, nie wychowanemu na Internecie i na smartfonie, że są teraz w Polsce tak zapiekli przeciwnicy nadawania naziemnego radia, które było i jest nadal najlepsze! nie ma teraz w 2025 roku, innej opcji dla radia w Europie. Internet zawsze przerywał i nadal przerywa, jedyne radio które mam i działa niezawodnie i zawsze po włączeniu i gra w kuchni, to odbiornik Sony DAB+.

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 19-09-2025 19:29

Przykro to się robi, że ludzie nie mogą po prostu robić tak jak chcą a się spierają.

Antek *.play-internet.pl 19-09-2025 21:33

Panie Nightpurrer. Słupca odbior w domu jednorodzinnym parter (radio w kuchni na szafce z dala od okna jakieś 3m) antena wysunięta można powiedzieć do połowy (jakieś max 20cm) cały czas full zasięg PR 11B, zasięg ok 50% odbior bez przerw i zaników Radio PIK 11A. I teraz najlepsze: Radio kupione jakieś 2 lata temu na promocji w Carefourze za 79zl (Camry 1179).

Słuchacz Dab+ *.play-internet.pl 20-09-2025 07:33

Chyba duże Tropo bo po całym Kaliszu od rana jeżdżąc na 11D jest pełno czeskich stacji Evropa2 Blanik Bonton Spin Radio Kiss Country Impuls Frekvence 1 i inne.
To świadczy tylko o tym , że Czesi zrobili wielki postęp i nie ograniczają się tylko do stacji "Panstwowych" tylko prywatnych i muzyka jest Roznorodna. Polecam Spin Radio mega muza.

Fandab+ *.centertel.pl 21-09-2025 12:50

Witam. Potwierdzam, wczoraj warunki propagacyjne były znakomite. Odbierałem około 40 stacji DAB+ z Niemiec. Świetny wybór i muzyka. Szkoda wielka że u nas taka lipa w tym temacie... (około 140 km od granicy niemieckiej.)

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 21-09-2025 17:34

@Fandab+, a gdzie konkretnie?

Matidx *.dynamic-4-waw-k-1-2-0.vectranet.pl 21-09-2025 21:39

U mnie, to nawet na teleskopie odebrało pierwszy raz RMF FM z Wrocławia *Żórawina*, czego nigdy w Słubicach (prawie 0 m n.p.m.) nie odebrało

Matidx *.dynamic-4-waw-k-1-2-0.vectranet.pl 21-09-2025 21:41

I też pierwszy raz NDR Kultur z Rostocka, czego przez Radio ZET na 88.3 nie odebrałem nigdy

Fandab+ *.centertel.pl 22-09-2025 12:08

#Łysa Kupa# Witam. Okolice Opalenicy, Nowego Tomyśla, Rakoniewic. To miejscowości oddalone od siebie po około 20-25 km.
Ogólne wszystko to około 140 km od granicy niemieckiej. Tak czy siak..mają tam DAB mega rozwinięty... Pozdrawiam

Matidx *.dynamic-4-waw-k-1-2-0.vectranet.pl 22-09-2025 12:50

Ja do granicy niemieckiej mam 0.5 km i DAB+ odbiera świetnie. Więcej stacji niż w polsce

Matidx *.dynamic-4-waw-k-1-2-0.vectranet.pl 22-09-2025 12:53

W Polsce twierdzą, że "to jest przestarzała techonologia i należy się opierać na internecie". Niemcom i Czechom to nie przeszkadza

Fandab+ *.centertel.pl 22-09-2025 13:40

Brak rozwoju DAB+ w Polsce, to w dużej mierze jest spowodowana zmową stacji RMF i Zet. Oczywiście wina nie leży tylko po Ich stronie...niemniej jak już wielokrotne tu pisałem Im ten stan rzeczy jest bardzo na rękę...
No i sam regulator rynku też nie wykazuje obecnie żadną aktywnością, aby to zmienić...

Słabo *.49.161.227.ipv4.supernova.orange.pl 04-10-2025 19:46

Niestety, ale DAB+ wymagają mocy podobnej jak FM inaczej nie ma sensu.

Fandab+ *.centertel.pl 05-10-2025 09:05

#Słabo# Czy ktoś broni stawiania nadajników o większej mocy niż obecne pierdziawki ,szczególnie z muxów eksperymentalnych...!? Przecież przykład mux Dab+ Polskiego Radia doskonale pokazuje że zbudowanie takiej sieci i to na obszarze większości Polski jest możliwe, i to działa. !! Nie ma tu żadnych problemów technicznych, nowych technologii do odkrycia itd...
Tylko brak decyzji, dobrej woli, strategi działania i ogólna niechęć do rozbicia powstałego przez ostatnie ponad 30 lat zabetonowanego układu na rynku medialnym. A układ ten oczywiście nie służy słuchaczom tylko największym tuzom/beneficjentom tego układu...


Posting comments after three months has been disabled.