RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!

Przez ostatnie 61 lat panoramę Jemiołowa na Ziemii Lubuskiej urozmaicały dwa wysokie obiekty – blisko 320-metrowy dziś maszt Radiowo-Telewizyjnego Centrum Nadawczego (zaraz po wybudowaniu miał 292 metry) oraz mierząca 77 metrów betonowa wieża Stacji Linii Radiowych. W środę, 29 października 2025 roku, tę drugą konstrukcję wysadzono. Stało się to dzień po zburzeniu bliźniaczej konstrukcji w Bolewicach koło Nowego Tomyśla.

Wybudowana w latach 1962-1964, przypominająca kielich wieża, była ogniwem na trasie linii radiowej z Berlina do Łodzi przez Frankfurt nad Odrą i Poznań. Łączność oparta była wówczas na radzieckich urządzeniach R-600 „Wiosna”. Podobne konstrukcje stoją jeszcze m.in. na poznańskim Piątkowie, w Chełmcach pod Kaliszem oraz w Żerkowie. Ta pierwsza w najbliższym czasie również miała zostać wyburzona, ale sprzeciwili się temu osiedlowi radni. Jako pierwsza kilkanaście lat temu zniknęła wieża stojąca obok masztu w Zygrach.


Comments

Szperacz *.play-internet.pl 30-10-2025 05:28

Fale długie?

Irekr *.internetdsl.tpnet.pl 30-10-2025 08:46

Z tego co ostatnio oglądałem to mieszkańcy Poznania sprzeciwili się zburzenia starej wieży SLR Piątkowo.
Tak się składa, że wielokrotnie byłam na tych obiektach od Chełmców przez Żerków, Piątkowo, Bolewice do Jemiołowa. N niektóre z nich wchodziłem na piechotę, bo akurat winda była uszkodzona.

Uważam ze w obecnych czasach niszczenie tego typu obiektów jest błędem. To idealne miejsca na instalowany systemów antydronowych i śledzenia pocisków kierowanych.

Daro *.dynamic.gprs.plus.pl 30-10-2025 11:44

"Prawie 300 metrowy maszt?" Przecież on ma prawie 320 metrów...

Rotikw *.30.105.42 30-10-2025 12:25

@ Irekr Barbara za 100 lat będzie lepsza, pod warunkiem, że jeszcze będzie miała co chronić.
A tak wracając do tematu, PKiN też będzie wyburzony jak nieczynny slr?

Wiktor *.itvmedia.pl 30-10-2025 14:59

Te wieże betonowe są dobre na tarasy widokowe można pooglądać okolice z góry, i nie wyburzać PKiN jest wysoki, piękny, użyteczy-jako RTCN, Taras widokowy, zegar, jest tam wiele instytucji, muzea, kina, sala kongresowa, uczelnie, firmy i głęboki basen z kilkoma skoczniami do nurkowania z wysokości.

Krzysztof Sagan *.dynamic.gprs.plus.pl 30-10-2025 19:44

@Daro: w momencie wybudowania miał 292m, potem doszła antena szczytowa. Doprecyzowałem w wiadomości.

Daro *.dynamic.gprs.plus.pl 31-10-2025 10:40

@Wiktor, w przypadku Jemiołowa byłby to na pewno niezły punkt widokowy ze względu na malowniczość terenu (m.in. widoczny pobliski Łagów)

@Krzysztof Sagan
Dziękuję za korektę, a przede wszystkim za ciekawostkę - oby więcej takich :)

Matidx69 *.slubice.vectranet.pl 31-10-2025 12:36

Szkoda, że został zdetonowany. Od tylu lat urozmaicał krajobraz woj. Lubuskiego, a teraz pozostał tylko wysoki i metalowy maszt. Byłem tam raz i ładnie to wyglądało

Jezdem I Piszem *.dynamic.play.pl 31-10-2025 19:47

"Ostał się ino maszt" bo znowu "piniędzy nie ma i nie będzie", teraz będą już tylko "piniędze" i "kręcenie lodów" za zlecenia na wyburzanie tego co jeszcze pozostało do wyburzenia po PRL-u

Matidx69 *.dynamic.gprs.plus.pl 31-10-2025 20:19

Ale bzdet. Dezinformacja. Maszty zostają wyburzone, bo niepotrzebnie trzeba płacić za ich utrzymanie, a one nie są używane (nie wszystkie)

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 01-11-2025 12:38

W tytule artykułu jest błąd. Jest napisane, że maszt ostał się, a jak wynika z treści artykułu, nie ostał się, bo został zburzony.

Matidx69 *.dynamic.gprs.plus.pl 01-11-2025 16:27

Nie ma żadnego błędu w tytule. Źle zrozumiałeś

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 02-11-2025 19:04

Jest błąd. Nie ostał się. Został zburzony, więc jak miał się niby ostać? Jego duch tam się ostał?

@Łysa Kupa *.toya.net.pl 02-11-2025 19:41

A to co to jest Twoim zdaniem?

https://radiopolska.pl/wykaz/obiekt/126

No chyba maszt i wciąż z niego jest prowadzona emisja.

Fandab+ *.neoplus.adsl.tpnet.pl 03-11-2025 07:41

,,Ostał się ino maszt" ...czyli po naszemu ..został, stoi tylko maszt, to właśnie ta nowa kratownicowa konstrukcja, i to z niej właśnie, obecnie są prowadzone wszelkie emisje sygnałów TV, FM, DAB i chyba tez jakiejś telefoni komórkowej... Natomiast stara wyburzona właśnie wieża betonowa , od dawna nie pełniła już żadnych funkcji... Nic nie nadawała.! Prościej napisać nie umiem... Pozdrawiam

Matidx69 *.dynamic.gprs.plus.pl 03-11-2025 07:51

I masz podpowiedź, że jest napisane wszystko dobrze

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 03-11-2025 20:33

Nie. Ino to słowo bez znaczenia, tak jak we Włoszech allora, w angielskim so, w niemieckim so i also, we francuskim allors. Znaczy tyle, co więc. Więc w tym przypadku zostało użyte niepoprawnie i wprowadza w błąd, bo Ostał się ino maszt należy tłumaczyć jako miał być zburzony, ale jednak się ostał. Albo że się nie zawalił, albo że go jednak nie ruszono.

Krzysztof Sagan *.dynamic-2-waw-k-1-2-0.vectranet.pl 03-11-2025 20:41

Zmień słownik... https://sjp.pwn.pl/doroszewski/ino;5434846

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 04-11-2025 11:12

Nie zmienię. Mówicie niepoprawnie.

Krzysztof Sagan *.dynamic.gprs.plus.pl 04-11-2025 15:29

Pewnie, ci w PWN-ie się nie znają... Łysa Kupa wie lepiej.

Matidx69 *.slubice.vectranet.pl 04-11-2025 18:57

Najmądrzejszy ze wszystkich

Kasia Spod Czwórki *.dynamic.play.pl 05-11-2025 08:58

Posty Łysej kupy są adekwatne do nicka. Nie ma co karmić trolla.

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 05-11-2025 16:22

Łysa kupa oczywiście wszystko wie najlepiej xD jak masz link do słownika to przestańbyć ignorantem i się wykłócać o bzdety

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 05-11-2025 16:23

Na publikowanie swoich bzdetów w internecie powinno być pozwolenie tak jak na nadawanie, to by się niektórzy zastanowili 3 razy.

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 05-11-2025 18:48

Przeczytałem definicję sjp.pwn.pl i wynika z niej to, co mówię.

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 05-11-2025 19:52

To zapraszamy do Poznania, gdzie używa się tego słowa na daily. Zapytaj Poznaniaków co oznacza.

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 07-11-2025 23:34

W Kraśniku też jest to oczywiste słowo. I znaczy tyle, co więc.

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 07-11-2025 23:34

Może też znaczyć a jednak.

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 08-11-2025 06:59

W poznaniu znaczy to "Tylko" "Jedynie"

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 08-11-2025 12:36

Ale w Poznaniu nie mówicie po polsku.

Matidx69 *.dynamic.gprs.plus.pl 08-11-2025 21:30

A dla mnie oznacza to: znikł, jest jeden

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 09-11-2025 09:04

A w Kraśniku mówicie? Zanim zaczniesz pisać takie bzudry zapoznaj sie ze znaczeniem gwary. To jest również częśc jezyka. To tak jakby Amerykaninowi zarzucić, że nie mówi po Angielsku, bo mówi nieco inaczej i w ogóle nie jest z Anglii. :D

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 09-11-2025 14:34

Tak, w Kraśniku używamy najczystszej formy języka polskiego, jaka kiedykolwiek powstała, czyli tej małopolskiej. Na dialekcie małopolskim oparto reguły gramatyczne, ortograficzne i wymowę polskiego języka standardowego. Natomiast w Poznaniu macie jakiś dziwny język. Na ziemniaki mówicie pyry. Wasz język przypomina bardziej baskijski, niż polski. Czyli nie idzie się w ogóle dogadać. Macie jakieś dziwne słowa, mniej zrozumiałe nawet niż w kaszubskim, ni to polski, ni to niemiecki. Normalnie polska wersja języka baskijskiego.

Rico *.dynamic.play.pl 09-11-2025 18:36

No to może zajrzyjmy do źródeł...

Stanisław Wyspiański „Wesele”:

„Miałeś, chamie, złoty róg,
miałeś, chamie, czapkę z piór:
czapkę wicher niesie,
róg huka po lesie,
ostał ci się ino sznur,
ostał ci się ino sznur.”

W tekście utworu złoty róg był zawieszony na sznurze. Jasiek traci ten róg, schylając się po czapkę, której finalnie też nie ma. Więc „ostaje mu się ino sznur”, czyli „tylko” sznur.

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 10-11-2025 04:09

Niemiecki to Śląsk ma w gwarze a nie my.

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 10-11-2025 19:45

@Rico, ostał ci się ino sznur, czyli ostał ci się więc sznur.

Matidx69 *.dynamic-4-waw-k-1-2-0.vectranet.pl 10-11-2025 19:48

To nie jest strona o języku polskim, tylko o radiofonii

Łysa Kupa *.pool-bba.aruba.it 11-11-2025 17:20

@Matidx69, ale radiofonia wymaga znajomości języka polskiego. Co to byłoby za radio, w którym prezenter nie umie poprawnie mówić po polsku?

Masztalerz *.246.211.201 12-11-2025 18:40

Ostał się ino maszt - słowa "ino" używała moja teściowa i szczerze go nienawidzę. A w nawiązaniu do zwrotu z "Wesela' Wyspiańskiego musi być: ostał się jeno maszt

Nightpurrer *.oxylion.net.pl 13-11-2025 07:49

Myślę, że cała ta dyskusja kwalifikuje się do usunięcia a Łysa kupa do rozpoczęcia jakichś studiów Polskiego by zrozumieć jak on działa.

Wiktor *.itvmedia.pl 13-11-2025 15:30

Za półtora miesiąca oferta NTC nieco zubożeje, Zoom Tv i Metro opószczą Mux8, Vidoc Tv zniknoł w Lutym z powodu zadłużenia, KRRiT na razie jeszcze nie odebrała Im koncesji, na Mux8 zamiast 7 Kanałów będzie tylko 4, kiedy KRRiT ogłosi konkurs na te 3 miejsca?.

Jarek76 *.piaseczno.vectranet.pl 19-11-2025 18:47

Mam informację dla mieszkańców Górnego śląska , .Chillizet na 93,6 Mhz .jak do tej pory nie był osiągalny ( zero sygnału) w Rudzie śląskiej (dzielnica Ruda) ,ale dziś zauważyłem ,że zamiast Radia Blanik (Czechy) na 93,70 Mhz mam właśnie radio Chillizet.Sygnał monofoniczny ,ale czysty z RDS-em.Może ustalicie ,co się stało?Zwiększono moc,czy lokalizację nadajnika?Pamiętam ,że kilkanaście lat temu stacja ta nadawała ze Siemianowic-Bytkowa i wtedy jakieś strzępy sygnału do mnie docierały ,ale gdy przeniesiono nadawanie do Mysłowic -Kosztowy sygnał całkowicie zniknął u mnie.Pozdrawiam.

Sęp *.109.32.189 02-12-2025 21:41

Komentarze samych profesjonalistów.


Post a comment