RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!
Program Pierwszy Polskiego Radia rozpoczął regularne nadawanie flagi TA w RDS w czasie, gdy na antenie podawane są informacje dla kierowców. Obecnie jest to jedyna ogólnopolska stacja radiowa wykorzystująca tę możliwość. Jednocześnie zwiększona została częstotliwość emitowania serwisów Radia Kierowców - teraz pojawiają się one siedem dni w tygodniu co godzinę od 5:58 do 22:58 z przerwą o 11:58.
Przed rokiem 2001 flagę TA w czasie trafficów regularnie emitowało Radio RMF FM. Stacja zrezygnowała jednak z tej pozycji, gdy Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie przedłużyła jej zgody na nadawanie w programie ogólnopolskim okienek lokalnych. Od tego czasu najwięksi polscy nadawcy aktywowali funkcję TA jedynie od święta - najczęściej 1 listopada. Niekiedy flagę TA można spotkać w RDS-ach stacji lokalnych - swego czasu nadawały ją Radio Opole, Radio Merkury, Radio Park FM czy Radio Centrum z Lublina. Są jednak i takie, które wykorzystują ją niezgodnie z przeznaczeniem - przez 24 godziny na dobę.

Z naszego słowniczka:
Sygnał Traffic Announcement (TA) nadawany jest przez stacje radiowe w momencie nadawania informacji drogowych. Dzięki temu - jeśli tylko słuchacz sobie tego zażyczy - istnieje możliwość automatycznego przełączenia się odbiornika z trybu TAPE lub CD na radio na czas trwania komunikatów o korkach i objazdach. Niektóre odbiorniki mogą też samoczynnie zmieniać głośność, a nawet brzmienie dźwięku w taki sposób, aby mowa była bardziej zrozumiała. Dotyczy to zarówno odbiorników samochodowych jak i niektórych wykorzystywanych w domach.
/ks/

Comments

M. Schirmer 17-11-2008 22:34

Eska Nord też nadawała TA i dosyć dobrze im to wychodziło, nie przeciągali bo było chyba związane z podkładem muzycznym.
Jedynka mogła by jeszcze wprowadzić sygnał dipl.-ing. Wernera Hinza bo są technicznie tak do tyłu. W Czechosłowacji nadawano informacje dla kierowców z sygnałem ARI na fali radia Hvezda już w roku 1987. Pierwsze testy były nawet dwa lata wcześniej. Czas jest teraz na EON wszystkich fal Polskiego Radia. Pewnie są to pierwsze skutki wymiany edukacyjnej między niemieckim WDR a Polskim Radiem.

Piotrek 17-11-2008 23:47

Krok w dobrą stronę ze strony PR. A i tak najlepiej jakby wprowadzili system TMC jak jest w Niemczech (system informacji o natężeniu ruchu oraz korkach zintegrowany np z nawigacją GPS [marzenia])

Piotrek 17-11-2008 23:54

więcej o TMC zainteresowani mogą przeczytać tutaj infobot.pl/r/Tuh

Piotrek 17-11-2008 23:54

więcej o TMC zainteresowani mogą przeczytać tutaj infobot.pl/r/Tuh

nexuss 18-11-2008 00:02

Jednym słowem wielkie brawa że Jedynka poważnie traktuje kierowców i doskonali swój system informacji dla kierowców. Od czasu likwidacji trafficów w RMF FM na próżno szukać tak świetnych informacji drogowych. Jedynka jako stacja ogólnopolska niestety nie będzie miała możliwości dokładnego inormowania o sytuacji na drogach ze względu na brak rozszczepień programu, ale na pewno będzie możliwość przekazywania informacji o sytuacji na najważniejszych szlakach drogowych w kraju.

Banister306GTI-6 18-11-2008 08:41

Witam!!!
Sygnal TA powinien byc obowiazkowy dla tych stacji, ktore nadaja komunikaty drogowe, a te ktore maja wlaczony sygnal TP a wogole nie nadaja Info dla kierowcow to powinni wylaczyc pod grozba kary!
Pozdrawiam i szerokiej drogi :tongue:
306 GTI-6 :tongue:

M. Schirmer 18-11-2008 10:36

@Banister306GTI-6: Zgadzam się z tobą Banister i chciał bym dodać, że powinni nadawać trafiki przez całą dobę a nie tylko w dzień. Jestem ciekawy jak działa informacja radia o korkach i "wrong way driver". Tylko kto ma się tym zająć? Przecież prawa medialne w Polsce to jedyny skandal. Jeżeli kłótnia kto ma zająć się telewizją cyfrową czy UKE czy Krrit trwała rok, to co dopiero RDS? W innych krajach zajmują się krajowe rady nawet długością sygnalizowania trafików, nadużywały czas sygnalizacji TA do nadawania dżingli, pogody itp. Wiem że jeden list wystarczył żeby przez 3 miesiące obserwowali co dzieje się w eterze.

Banister306GTI-6 18-11-2008 12:22

Witam!!!
Zgadzam sie z kolega @M.Schirmer, powinno byc radio kierowcow cala dobe i sygnal TA tez bo w tych czasach natezenie ruchu jest duze. Sam nieraz dzwonilem do radia kierowcow i informowalem o korkach na trasie.
Sygnal TA powinien byc takze zarezerwowany w tzw. naglych wejsciach, czyli przekazanie informacji kierowcom bardzo pilnej i wymagajacej szybkiego zamieszczenia na antenie.
Pozdrawiam!!!
:tongue:306 GTI-6 :tongue:

Pawelwar 18-11-2008 18:28

CB i tak lepsze. ;P

;-) 18-11-2008 19:01

Dla mnie niedoścignionym wzorem dla polskich stacji radiowych jest słowackie Radio Express. Prawidłowa sygnalizacja TP i TA, trafiki co godzinę, a w razie potrzeby częściej (nie pamiętam, co 30 a nawet może co 15 minut). Co dla mnie istotne, fabryczne radio w Toyocie Yaris prawidłowo identyfikuje sygnały i wyłącza CD oraz podgłaśnia dźwięk. Pod tym względem stacje polskie są w lesie. Przykład z 11 listopada: przejechałem trasę Opole-Poznań-Opole (po rogale świętomarcińskie... :wink: ), trafiki w Radiu Opole nie powodowały żadnej reakcji radia, po przełączeniu na Radio Merkury w okolicach Byczyny, stacja ta "uciekała" ze skali, bo nie identyfikowała sygnału TP - musiałem ją wyłączyć. Nadajnik z Mikstatu grał tylko lewy kanał stereo, dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu km złapałem inny nadajnik (funkcja AF) i dopiero wtedy w głośnikach brzmiało normalne stereo, a na wyświetlaczu pojawiło się normalne TP. TA nie działało do samego Poznania i z powrotem. Sytuacja z TP Radia Merkury dziwi mnie o tyle, że zgłaszałem fakt braku TP w Mikstacie kilka lat temu. Przejechałem wtedy całą Wielkopolskę od południa do północy i z powrotem, AF, TP działały jak złoto, tylko Mikstat oczywiście był wyjątkiem...
Komunikaty drogowe w radiu są poprzedzone sygnałem w rodzaju DTMF, a mimo to moje radio na nie nie reaguje - ktoś może mi to wyjaśnić? Na Słowacji "wszystko gra"!

dAmBo 18-11-2008 19:14

To że podany zostanie na antenie sygnał DTMF o niczym jeszcze nie świadczy. Ten sygnał z reguły powinien za pomocą odpowiedniego dekodera załączyc flagę TA w koderze przy nadajniku.

;-) 18-11-2008 19:35

Ok, dzięki, wszystko jasne.

tr 18-11-2008 21:45

Polskie Radio Szczecin regularnie nadaje informacje drogowe po prawie każdym wydaniu serwisu informacyjnego, tylko jaki ma sens to TA kiedy sygnał włącza się w połowie albo pod koniec serwisu o stanie dróg i trwa jeszcze przez połowę reklam występujących po tym serwisie? A może reklamodawcy płacą za takie celowe niewyłączanie TA na ich reklamie tylko nikt o tym nie mówi? Bo w alzheimera realizatorów w mocno podeszłym wieku nie wierzę. Czy Polskie Radio jest bezkarne?

ZP 18-11-2008 21:56

Radio Złote Przeboje nadaje flagę TA podczas trafików - na razie tylko w Warszawie i Wrocławiu, ale mamy w planach wprowadzenie tego we wszystkich naszych nadajnikach - czołem.

dAmBo 18-11-2008 21:58

Byc może funkcja TA w koderze RDS włączana jest w Szczecinie w określonej zaprogramowanej wcześniej porze, stąd mogą występowac wspomniane nieprawidłowości. Radio Opole na przykład ma zaprogramowane czasowo co godzinę wyświetlanie przez 4 minuty informacji o wiadomościach.

tr 18-11-2008 22:22

nie jest tak bo serwis nie zawsze jest o tej samej dokładnie porze. Ktoś musi przycicnąć przycisk...

Banister306GTI-6 19-11-2008 08:47

Witam!!!
Ja wczoraj sprawdzilem jak dziala TA na Clarionie fabrycznym radiu Peugeot`a. Dziala extra! w radiu mam funkcje do ustawienia TA. na wyswietlaczu podczas nadawania TA pislalo TRA INFO.

Pozdrawiam!!!
:tongue:306 GTI-6 :tongue:

Jacek_M 20-11-2008 12:12

Przed kilkoma laty również wrocławskie Radio RAM prawidłowo obsługiwało funkcję TP-TA, ale niestety się z tego "dobrodziejstwa" wycofało. A Maryja w Jeleniej Górze - według mojego "oglądu" kiedy tam przejeżdżam - zawsze ma na stałe włączone TA! To jest dopiero "jazda"! Pozdrowionka!

Banister306GTI-6 20-11-2008 15:33

Witam!!!
To jest jazda ojca Tadeusza :tongue:.
Ale on ma w takim radzie wazne informacje dla kierowcow!!! :tongue:

Roman 20-11-2008 15:34

Wracając we wtorek 18 listopada samochodem z Berlina kilkakrotnie włączyło się TA w programie 1 PR. Szczególnie było to przydatne w woj. lubuskim bo na krajowej drodze nr 2 w kierunku granicy z Niemcami był kilkunastokilometrowy korek TIRów o czym Jedynka informowała. Z innych stacji radiowych to informacje TA nadawane są również z nadajników PR Lublin.

dragontor 20-11-2008 19:23

@Banister306GTI-6 - wkońcu Maryja nawet ustawia znaki "informacja o ruchu drogowym" na naszych drogach...

Banister306GTI-6 21-11-2008 08:12

Witam!!!
naprawde ustawiaja znaki drogowe z takim napisem kolego @Dragontor?
Pozdrawiam!!!
:tongue:306 GTI-6 :tongue:

grzes 21-11-2008 18:18

Tylko Radio Lublin 103,1 i 103,2 nadaje TA przez 24h :laughing:

;-) 22-11-2008 22:03

@Banister306GTI-6: Kolega dragontor miał na myśli doskonale znany znak D-34a: "informacja radiowa o ruchu drogowym" wikipedia.org/wiki/Grafika:Znak_D-34a.svg), czyli wychodzi na to, że Radio z Ludzką Twarzą nadaje trafiki...


Posting comments after three months has been disabled.