Wydarzyło się 14.03.1925

Wróćmy jeszcze do inauguracji publicznych radiokoncertów w Hotelu Europejskim w Warszawie. Wydaje się, że nieco więcej szczegółów zdradzała konkurencja „Kurjera Polskiego” – „Rzeczpospolita” w wydaniu z 15 marca 1925 roku:
Publiczność, przybyła na inaugurację ze specjalnymi zaproszeniami, już na krótko przed oznaczonym terminem wypełniła salę po brzegi. W kilka minut po szóstej z pięciu głośników ustawionych w sali rozlega się, nadane przez stację warszawską PTR, tradycyjne „Uwaga” – śpiew solowy p. Janiny Dzierzbickiej… Audycja wspaniała! Koncert zespołu orkiestralnego, komunikat Pata, biuletyn meteorologiczny – również bardzo dobrze. Na twarzach zadowolenie. Warszawa kończy o 7-ej; na zagraniczne koncerty trzeba czekać całą godzinę. To też publiczność tłumnie opuszcza salę, by jeszcze raz wrócić i później wieczorem słuchać Zagranicy.
Przerwę godzinną można było wykorzystać na zwiedzenie urządzeń stacyjnych, z czego też skwapliwie skorzystałem i w towarzystwie zawsze uprzejmego dla przedstawicieli prasy kierownika stacji inż. Szymanowskiego udałem się na zewnątrz.
Nad obszernym dziedzińcem hotelowym przerzucona długa dwuteowa antena; druty doprowadzające, poprzetykane misternie przez ściany i powyginane w „ton architektoniczny” hotelu nad całym szeregiem korytarzy, przechodzą do aparatów ustawionych na scenie. Trudności z uziemieniem rozstrzygnął inż. Szymanowski w ten sposób, że pod sufitem przyległego do sceny pokoiku, na wzór pajęczyny rozwiesił przeciwwagę. Aparaty firmy „Telefunken” zwracają uwagę swoją „małolampowością” – pracuje jeden trzylampowy odbiornik, do którego w razie potrzeby załączany jest specjalny dwusiatkowy amplifikator. Trzydzieści słuchawek, umieszczonych w pierwszych dwóch rzędach krzeseł, umożliwia odbiór stacji słabszych. Pozatem szereg aparatów okazowych, z których zwraca uwagę mały odbiornik detektorowy za 40 złotych – uzupełniają urządzenie.
Ciekawe czy obaj redaktorzy byli na tym samym koncercie… Co prawda zgadza się nazwisko technika, godzina i miejsce, ale… „Kurjer Polski” pisał o nieuziemionej antenie pokojowej, odbiorniku „Siemensa” i trzech głośnikach, a „Rzeczpospolita” o uziemionej antenie nad dziedzińcem, odbiorniku „Telefunkena” i pięciu głośnikach…
Warto też zwrócić uwagę na potwierdzenie naszych przypuszczeń z felietonu sprzed miesiąca – to już nie tylko niemiecki czytelnik w liście do pisma „Radio-Umschau” pisał o charakterystycznym słowie „Uwaga”, ale też polski redaktor uczestniczący w publicznym koncercie, na którym słuchano stacji PTR. Wygląda więc na to, że owo „Hallo! Hallo!” dopiero później zadomowiło się w polskim eterze zajmując miejsce tradycyjnego „Uwaga! Uwaga!”… choć musiało czyhać już za rogiem, wszak w katowickim Teatrze Polskim wystawiono dzień wcześniej „Hallo, Hallo Radjo”…
Sobota, 14 marca 1925 roku, przyniosła też reaktywację innych radiokoncertów – organizowanych przez Koło Kulturalno-Oświatowe pracowników kolejowych okręgu bydgoskiego. Spotkania odbywały się w gmachu Dyrekcji Kolei przy ulicy Dworcowej o godzinie 20:30. Wstęp dla członków tej organizacji był wolny.
Program na sobotę, 14 marca 1925 roku (Warszawa)
Godzina 22:00-23:00 / Fala 385 metrów
Koncert
„Echo Warszawskie” (13.03.1925), „Rzeczpospolita” (13.03.1925), „Express Poranny” (14.03.1925), „Kurjer Polski” (14.03.1925), „Kurjer Warszawski” (14.03.1925), „Polska Zbrojna” (14.03.1925), „Dziennik Poznański” (15.03.1925)
Piosenki operetkowe
„Echo Warszawskie” (13.03.1925), „Express Poranny” (14.03.1925), „Kurjer Polski” (14.03.1925), „Kurjer Warszawski” (14.03.1925), „Polska Zbrojna” (14.03.1925)
Komunikat Polskiej Agencji Telegraficznej
„Echo Warszawskie” (13.03.1925), „Rzeczpospolita” (13.03.1925), „Express Poranny” (14.03.1925), „Kurjer Polski” (14.03.1925), „Kurjer Warszawski” (14.03.1925), „Polska Zbrojna” (14.03.1925), „Dziennik Poznański” (15.03.1925)
Biuletyn meteorologiczny
„Echo Warszawskie” (13.03.1925), „Rzeczpospolita” (13.03.1925), „Express Poranny” (14.03.1925), „Kurjer Polski” (14.03.1925), „Kurjer Warszawski” (14.03.1925), „Polska Zbrojna” (14.03.1925), „Dziennik Poznański” (15.03.1925)
Ilustracja tytułowa: Wnętrze Sali Pomejańskiej Hotelu Europejskiego w Warszawie
Źródło ilustracji tytułowej: FotoPolska.eu: Polona.pl
Comments
There are no comments