Wydarzyło się 16.03.1925

Występ Ignacego Jana Paderewskiego na antenie BBC dla „Ilustrowanego Kuryera Codziennego” stał się pretekstem do zapoznania czytelników z radiofonią na Wyspach. St. Woj. – londyński korespondent gazety – tak ją przedstawiał:
Wielki mistrz Paderewski po raz pierwszy zagrał dla miljonów słuchaczy ze stacji nadawczej w Londynie. Wypadek ten oznacza poprostu przełom, świadczy o tem, że radjo stało się niezbędnym i najbardziej odpowiednim środkiem do udostępniania najszerszym masom szlachetnej i wzniosłej sztuki interpretacji jej genjuszów, jest wyrazem uznania ze strony mistrza dla tak szybko i wspaniale rozwijającej się nowej gałęzi techniki.
Gra Paderewskiego trwała od 8 do pół do 10 wieczorem. Specjalne przygotowania zostały poczynione, aby przesłanie dźwięków, które wychodziły z pod palców mistrza, wypadło najwspanialej. Istotnie, słuchając przez normalnie dobry aparat mieszkaniowy, miało się pełne wrażenie cudownej muzyki. Niestety mistrz nie mógł słyszeć, ani widzieć oznak zachwytu kilku miljonów słuchaczy w samej Anglji i wielu, wielu poza granicami jej. Gra urwała się o oznaczonej porze i naddatków nie było.
Pozyskanie Paderewskiego dla radjo jest zasługą BBC – British Broadcasting Company – która ma monopol nadawczy w W. Brytanji. Angielska stacja nadawcza wogóle zasłużyła się publiczności. Jedyne uwagi krytyczne, które rozlegały się, pochodziły od tych, co uważali programy BBC za zbyt poważne i przeładowane naprawdę artystycznemi produkcjami. Nic łatwiejszego, jak obalić taki zarzut.
System korzystania z radjo w Anglji jest niezmiernie prosty. Wystarczy pisemnie zawiadomić najbliższy urząd pocztowy o zainstalowaniu u siebie aparatu i wpłacić do kasy BBC dziesięć szylingów, czyli 12 i pół złotych, tytułem opłaty rocznej za korzystanie ze stacji. Opłata ta ma być zniżona do połowy w najbliższym czasie. Aparaty można już otrzymać za cenę jednego funta, lepsze i droższe aparaty można dostać na wypłaty. Nic też dziwnego, że w Anglji zarejestrowanych już jest prawie półtora miljona aparatów odbiorczych.
Udzielenie monopolu nadawczego jednej firmie ma swoje wady, które okupione są jednak tem, że monopol musi być odnawiany corocznie i towarzystwo radjowe powinno starać się o to, aby nie narazić się opinji publicznej i nie stracić monopolu. Pozyskanie Paderewskiego dla radjo dowodzi, że BBC nie zaniedbuje swych obowiązków.
W całej Anglji istnieje 21 stacji nadawczych. – W ten sposób właściciele słabych i małych aparatów „kryształkowych” na prowincji nie są pozbawieni dobrej produkcji. Nie ustają wysiłki w kierunku zapewnienia słuchaczom maximum dokładności i uniknięcia zaburzeń, które , niestety, dają się jeszcze silnie we znaki.
Jak dotychczas programy były bardzo urozmaicone. Obejmują one poważną muzykę symfoniczną i „jazz-bandy”, nabożeństwa kościelne z chórami i operetki, mowy premierów i monologi humorystyczne, przepowiednie pogody i ogłaszanie wyników wyścigów, lekturę takich pisarzy jak Shaw i Chesterton i całe akty z music-hall’ów.
Program na poniedziałek, 16 marca 1925 roku (Warszawa)
Godzina 18:00-19:00 / Fala 385 metrów
Koncert
„Echo Warszawskie” (13.03.1925), „Rzeczpospolita” (15.03.1925), „Express Poranny” (16.03.1925), „Polska Zbrojna” (16.03.1925)
Arie / pieśni / piosenki
„Echo Warszawskie” (13.03.1925), „Rzeczpospolita” (15.03.1925), „Express Poranny” (16.03.1925)
Koncert
„Polska Zbrojna” (16.03.1925)
Komunikat Polskiej Agencji Telegraficznej
„Echo Warszawskie” (13.03.1925), „Rzeczpospolita” (15.03.1925), „Express Poranny” (16.03.1925), „Polska Zbrojna” (16.03.1925)
Biuletyn meteorologiczny
„Echo Warszawskie” (13.03.1925), „Rzeczpospolita” (15.03.1925), „Express Poranny” (16.03.1925), „Polska Zbrojna” (16.03.1925)
Ilustracja tytułowa: Szkic angielskiej stacji nadawczej
Źródło ilustracji tytułowej: „Wireless World”, 4.03.1925
Comments
There are no comments