Wydarzyło się 30.03.1925

W poniedziałek, 30 marca 1925 roku, odbyło się drugie zebranie radioklubu powołanego z inicjatywy Warszawskiego Wydziału Młodzieżowego Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego. Pierwsze odbyło się tydzień wcześniej w lokalu Polskiej Partii Socjalistycznej na Starówce. Jak informował „Robotnik”:
Zebranie otworzył tow. Jabłoński udzielając głosu tow. J. Silbersztejnowi, który wygłosił referat o Radjo podkreślając doniosłość jego zastosowania dla robotniczego ruchu kulturalno-oświatowego. Zebrani wykazali żywe zainteresowanie zabierając głos w dyskusji.
Wybrano komisję organizacyjną WWM TUR. Komisja ta ukonstytuowała się w sposób następujący: przew. tow. Kruszyński – Praga, sekret. tow. Kwiatkowski – Starówka, skarb. tow. Włodarczyk – Jerozolima.
Na zebraniu uchwalono rozpocząć budowę aparatu własnymi siłami, jednocześnie przystąpić do propagandy radio-amatorstwa wśród młodzieży robotniczej w formie odczytów.
O postępach prac będziemy informować w kolejnych odcinkach…
W tym czasie prężnie działało Koło Kulturalno-Oświatowe Pracowników Kolejowych Okręgu Bydgoskiego, które na łamach „Gazety Bydgoskiej” przypominało o codziennych radiokoncertach, które odbywały się w gmachu Dyrekcji Kolejowej przy ulicy Dworcowej. Warto też odnotować propagowanie radia w wojsku…
D-cy oddziałów KOP starają się w różny sposób urozmaicić swym żołnierzom monotonję służby i pobytu w odludnych okolicach granicznych. Coraz więcej oddziałów zaopatruje się w radjo stacje odbiorcze i w wolnych od służby chwilach żołnierze KOP a nierzadko i ludność miejscowa przysłuchuje się koncertom i produkcjom radjowym. Przed koncertami oficerowie tłumaczą słuchaczom zasady radjo, wzgl. tematy koncertów.
To doniesienie z „Dziennika Wileńskiego” z 29 marca 1925 roku.
Poniedziałek, 30 marca, był kolejnym dniem, w którym prasa nieco dokładniej rozpisywała się o tym, co można było usłyszeć na fali 385 metrów. Tego dnia skrzypaczka Lidia Kmitowa wykonywała dwa utwory polskiego kompozytora Henryka Wieniawskiego. Był to Polonez koncertowy D-dur oraz Capriccio-Valse op. 7.
Lidia Kmitowa z pochodzenia była Rosjanką. Urodziła się w roku 1888 w Moskwie. Gry na skrzypcach uczyła się w Niemczech. W Warszawie osiadła w roku 1921. Wykładała w stołecznym konserwatorium, wśród uczniów mając m.in. Witolda Lutosławskiego (w latach 1926-1932). Przed mikrofonem stacji Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego występowała kilkadziesiąt razy – solo oraz ze swoim kwartetem smyczkowym. Wraz z nią grał m.in. Karol Stromenger. Później związała się z Polskim Radiem. Zmarła w wieku 79 lat. Pochowana została na cmentarzu bródnowskim w Warszawie.
Tymczasem jutro ponownie zajrzymy za kulisy stacji PTR…
Program na poniedziałek, 30 marca 1925 roku (Warszawa)
Godzina 18:00-19:00 / Fala 385 metrów
Koncert
„Rzeczpospolita” (29.03.1925), „Express Poranny” (30.03.1925), „Kurjer Polski” (30.03.1925), „Polska Zbrojna” (30.03.1925), „Warszawianka” (30.03.1925)
Henryk Wieniawski: Polonez koncertowy D-durPosłuchaj: Utwór
„Rzeczpospolita” (29.03.1925), „Kurjer Polski” (30.03.1925), „Polska Zbrojna” (30.03.1925), „Warszawianka” (30.03.1925)
Henryk Wieniawski: Capriccio-Valse op. 7*Posłuchaj: Utwór
* – ówczesna prasa podawała Walc Caprise
„Rzeczpospolita” (29.03.1925)
Komunikat Polskiej Agencji Telegraficznej
„Rzeczpospolita” (29.03.1925), „Express Poranny” (30.03.1925), „Kurjer Polski” (30.03.1925), „Polska Zbrojna” (30.03.1925), „Warszawianka” (30.03.1925)
Biuletyn meteorologiczny
„Rzeczpospolita” (29.03.1925), „Express Poranny” (30.03.1925), „Kurjer Polski” (30.03.1925), „Polska Zbrojna” (30.03.1925), „Warszawianka” (30.03.1925)
Ilustracja tytułowa: Trio Kmita
Źródło ilustracji tytułowej: „Radjofon Polski” 2/1926
Comments
There are no comments