Wydarzyło się 9.04.1925

Wielki Czwartek był ostatnim dniem emisji próbnej stacji radionadawczej Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego przed kilkudniową świąteczną przerwą. Na ten dzień zaplanowano koncert religijny, w którym – według drukowanego w prasie programu – wystąpić miał Chór Dzwon pod dyrekcją Karola Malczewskiego, a także Wanda Szymborska i Józef Sendecki z Teatru Nowości, Piotr Szepietowski, bas opery warszawskiej, Stanisław Kowalski, tenor opery warszawskiej oraz Janusz Warnecki z Teatru Polskiego. Dzięki relacji „Rzeczpospolitej” dziś jesteśmy w stanie napisać o tym występie coś więcej.
Czwartkowy koncert radjofoniczny Warszawskiej stacji PTR zarówno co do treści, jako też co do wykonania należy zaliczyć do pierwszorzędnych. Posiadacz radjoaparatu mógł z całą stanowczością powiedzieć:
– Czwartkowy koncert słuchany w domu był wcale nie gorszy od słuchanych dotychczas przeze mnie koncertów w salach Filharmonji, Konserwatorjum itd.
11 pieśni i utworów muzycznych w wykonaniu pierwszorzędnych sił artystycznych stolicy! Radjoamator byłby całkowicie zadowolony i z otuchą patrzyłby w przyszłość, gdyby… gdyby nie zakończenie, z którego się dowiedział, że już niedługo fale elektromagnetyczne stacji polskiej przestaną punktualnie o godz. 6-tej przenikać do jego mieszkania…
Ze względu na aktualność sprawy podajemy poniżej słowa wypowiedziane przez dyrektora PTR p. Rudniewskiego:
Dzisiejszy koncert jest więc ostatni przed świętami. Ogromne koszta, brak jakiejkolwiek subwencji dla prowadzenia stacji, prócz pomocy ze strony naszych artystów skłaniają nas do zaprzestania z dniem dzisiejszym wysyłania tych koncertów. Spróbujemy jednakże po 4-ro dniowej przerwie świątecznej przetrwać do końca bieżącego miesiąca. Wszak rozpoczynając działalność tej stacji chcielibyśmy stworzyć z niej pomost do właściwej radjofonji, spodziewając się, że jeszcze na wiosnę powstanie T-wo, które wyłącznie eksploatacji oddane będzie. Niestety rozmaite czynniki złożyły się na odsunięcie decyzji Rządu na udzielenie koncesji. Tę lukę zapełnić i jak siły i warunki starczą służyć propagandzie radjofonji był nasz cel.
Krótko tu powiemy, że w ciągu dwóch przeszło miesięcy daliśmy przeszło 60 koncertów urozmaiconych, w których wystąpiło ponad 70 artystów i zespołów; wśród nich wielu artystów teatru Wielkiego, dramatu, operetki i znanych i znakomitych artystów estradowych. Wśród części koncertowej odbyło się kilka wykładów naukowych, przemówień okolicznościowych, odczytywano komunikaty PAT i meteorologiczne. Dziś gdy nam się już przed świętami pożegnać wypada, życzymy Szanownym słuchaczkom i słuchaczom – radjoamatorom – Wesołych Świąt, a przytem życzymy ażebyśmy jaknajprędzej doczekać mogli radjofonji polskiej, taką jaką ma zagranica”.
Jak z oświadczenia dyr. PTR p. Rudniewskiego wynika, począwszy z dniem 1-go maja, Polska pozbawiona będzie własnych koncertów radjowych, a liczne rzesze radjoamatorów posiadające tanie aparaty detektorowe koncertów radjowych wogóle słuchać nie będą mogły. Warszawa późno zamieszczana w europejskim rozkładzie transmisji radjofonicznych będzie z odpowiednimi komentarzami z listy wykreślona… Polska pieśń, polska mowa, polska muzyka przestaną rozbrzmiewać w Europie… Jedyny niezawodny środek propagandy istnieć przestanie… aż do „decyzji” odpowiednich czynników rządowych.
– A kiedy ona nastąpi?
Od chwili wydania odpowiedniej ustawy radjowej upłynęło, Bóg łaskaw, już 4 miesiące. Czy jeszcze cztery miesiące na własny, stały broadcasting czekać wypadnie…?
Czynniki miarodajne, w których rękach spoczywa sprawa transmisji radjofonicznych winny przyspieszyć rozwiązanie tej sprawy, gdyż Skarbowi państwa i licznym rzeszom radjoamatorów dzieje się krzywda!
Być może nadchodzące Święta sprawiły, że ten dramatyczny komunikat nie spotkał się z większą reakcją prasy… zmieniło się to dopiero po blisko dwóch tygodniach, na dziesięć dni przed planowanym zamknięciem stacji.
Program na czwartek, 9 kwietnia 1925 roku (Warszawa)
Godzina 18:00-19:00 / Fala 385 metrów
Giovanni Pierluigi da Palestrina: Popule meusPosłuchaj: Utwór
„Express Poranny” (9.04.1925), „Kurjer Warszawski” (9.04.1925), „Polska Zbrojna” (9.04.1925), „Rzeczpospolita” (9.04.1925)
O Esca Viatorum*
* – według ówczesnej prasy Pesca Viatorum, według „Rzeczpospolitej” skomponowany przez Palestrina
„Express Poranny” (9.04.1925), „Kurjer Warszawski” (9.04.1925), „Polska Zbrojna” (9.04.1925), „Rzeczpospolita” (9.04.1925)
Charles Gounod: Cantique
„Express Poranny” (9.04.1925), „Kurjer Warszawski” (9.04.1925), „Polska Zbrojna” (9.04.1925), „Rzeczpospolita” (9.04.1925)
Gabriel Fauré: Pod Krucyfiksem /duet/Posłuchaj: Utwór
„Express Poranny” (9.04.1925), „Kurjer Warszawski” (9.04.1925), „Polska Zbrojna” (9.04.1925), „Rzeczpospolita” (9.04.1925)
Gaetano Donizetti: Ave MariaPosłuchaj: Utwór
„Express Poranny” (9.04.1925), „Kurjer Warszawski” (9.04.1925), „Polska Zbrojna” (9.04.1925), „Rzeczpospolita” (9.04.1925)
Cuius Animam ze Stabat Mater
„Express Poranny” (9.04.1925), „Kurjer Warszawski” (9.04.1925), „Polska Zbrojna” (9.04.1925), „Rzeczpospolita” (9.04.1925)
Deklamacje
„Express Poranny” (9.04.1925), „Kurjer Warszawski” (9.04.1925), „Polska Zbrojna” (9.04.1925), „Rzeczpospolita” (9.04.1925)
Komunikat Polskiej Agencji Telegraficznej
„Express Poranny” (9.04.1925), „Polska Zbrojna” (9.04.1925)
Biuletyn meteorologiczny
„Express Poranny” (9.04.1925), „Polska Zbrojna” (9.04.1925)
Ilustracja tytułowa: Fragment zapisu nutowego utworu Popule meus Giovanniego Pierluigiego da Palestriny
Źródło ilustracji tytułowej: imspl.org
Comments
There are no comments