
„Wchodzimy do reżyserki. Po lewej stronie są dwa magnetofony studyjne Mechlabory, »Węgry«, po prawej od nich, na wprost szyby do »dziupli«, »Foniowski« stół emisyjny, taki standardowy, profesjonalny, jak używane w studiach radiowych i po prawej stronie kolejny Mechlabor” – wspominał Adam Bortnik, gdy po dwudziestu sześciu latach przyszedł do szczecińskiego akademika, w którym mieściło się Akademickie Radio Pomorze – „Jeszcze tu, z prawej strony, był chyba jeden magnetofon studyjny, już taki stary »Foniowski«… w głębi, pod oknem, profesjonalny gramofon na półce w ścianie, a tu na wprost dwie szafy rackowe ze sprzętem”. Na pierwszym piętrze akademika przy alei Bohaterów Warszawy 55 na powierzchni kilkuset metrów kwadratowych mieściło się także duże studio nagraniowe, w którym rejestrowane były występy zespołów muzycznych, a także taśmoteka, fonoteka, montażówki, pomieszczenie redakcyjne, kuchnia, łazienka i SONiDD. „Studencki Ośrodek Nagrań i Dokumentacji Dźwiękowej – dwadzieścia magnetofonów kasetowych i ARP robiło wydawnictwa…” – tłumaczył Bortnik – „Jak się nagrał »Zespół Reprezentacyjny«, »Bez Jacka«, »Stare Dobre Małżeństwo«, ARP było jedynym wówczas miejscem, które wydawało coś takiego na kasetach. To była okazja do dorobienia sobie paru groszy, bo można było wziąć taki dyżur w SONiDD-zie i za kilka godzin tego przegrywania kaset były jakieś pieniądze płacone. To była jedyna taka działalność dochodowa radia”.
Przy mikrofonie...
Adam Bortnik radiem zainteresował się jeszcze w latach szkolnych w rodzinnym Gorzowie Wielkopolskim. Już w 1985 roku skonstruował nadajnik za pośrednictwem którego sporadycznie emitował programy dla kolegów. Górę wziął lęk przed wozem pelengacyjnym. Z prawdziwym radiem zetknął się dwa lata później – na studiach w Szczecinie. Od razu zgłosił się do Akademickiego Radia Pomorze, gdzie najpierw został technikiem, później realizatorem, a następnie redaktorem. W ostatniej fazie działalności ARP odpowiadał za cały nadawany program. Od czerwca 1993 roku przez trzy i pół roku był szefem technicznym i szefem DJ-ów w Radiu ABC, później współpracował z tą rozgłośnią jako podmiot zewnętrzny, obsługiwał również zachodniopomorskie obiekty Polskich Sieci Nadawczych. W Akademickim Radiu Pomorze, a następnie w Radiu ABC współtworzył „Stopklatkę” – audycję filmową, która wyewoluowała w samodzielny portal internetowy, a później również kanał telewizyjny. Jest prezesem stowarzyszenia Ińskie Lato Filmowe.