
„Ten grzech pierworodny został popełniony w 1993 i 1994 roku, mówię tu o pierwszych koncesjach w Polsce” – tłumaczył Ireneusz Iwański, pierwszy prezes Radia Warmia-Mazury „WaMa” S.A. – „Wówczas powstały dwie duże sieci komercyjne ogólnopolskie – Zetka i RMF – i sieć niekomercyjna, czyli Radio Maryja, i ileś tam małych rozgłośni… Ten grzech pierworodny polegał na tym, że tego rynku małych rozgłośni nie obroniono”. Lokalne radia musiały mierzyć się z jednej strony z utrzymywanym z abonamentu radiem publicznym, a z drugiej z RMF-em, który oprócz reklam ogólnopolskich nadawał również reklamy lokalne. „Ja miałem stację radiową, która miała stuwatowy nadajnik, obok było radio publiczne, które żyło z niesamowitych wówczas pieniędzy z abonamentu, które miało stukilowatowy nadajnik i do tego jeszcze mieliśmy oddział lokalny, rozszczepiony RMF, który też miał nadajnik dużej mocy i rozszczepiał tutaj reklamy sprzedając reklamy za jedną złotówkę” – wspominał Iwański – „I to był naprawdę poważny problem, bo jak wytłumaczyć klientowi, że u nas musi zapłacić 80 zł za emisję, kiedy RMF, takie wspaniałe radio, które organizuje darmowe koncerty na lotnisku i przywozi z »Inwazją Mocy« niesamowitych wykonawców chce tylko złotówkę”.
Przy mikrofonie...
Ireneusz Iwański do radia trafił pod koniec lat siedemdziesiątych podczas studiów na olsztyńskiej Akademii Rolniczo-Technicznej. „Na parterze był klub studencki, a w piwnicach było radio. Moi koledzy chodzili na parter, a ja piwa nie lubiłem i w związku z tym poszedłem do piwnicy” – opowiadał. Potem przeniósł się do Polskiego Radia Olsztyn. Tam zaczął myśleć o stworzeniu własnego radia, które to marzenie udało mu się zrealizować w roku 1994. Wówczas w olsztyńskim eterze pojawiło się Radio WaMa. Był też założycielem i pierwszym szefem Konwentu Lokalnych Komercyjnych Nadawców Radiowych. W 2001 roku, z uwagi na stan zdrowia, zrezygnował z piastowanych funkcji i sprzedał założoną przez siebie stację. Obecnie jest szefem rady programowej Radia Olsztyn i prezesem zarządu EMI-PRO, spółki będącej producentem programów radiowych.